Minibüsü Kamyonete Çevirme
15 Mayıs 2024 tarihi itibarı ile Minibüsü Kamyonete Çevirme Projesi Tse Araç Kontrol merkezi ücreti 15 Mayıs 2024 yılı yeniden yeniden değerlendirme oranı 2.952 lira olmuştur. Minibüs Kamyonete Çevirme, Minibüsü Panelvan Kamyonete Çevirme Projeleri ile hizmetinizdeyiz. 15 Mayıs 2024 tarihi itibari ile minibüsü kamyonete çevirme noter araç ruhsat ücreti 1.140 lira olmuştur.
Minibüsü Kamyonete Çevirme Maliyeti
10 Şubat 2024 tarihi itibari ile Minibüsü kamyonete çevirme projesi, tse araç kontrol merkezi ücreti 1.866 liradan yeniden değerlendirme oranı % 58 oranında artırılarak 2.952 lira olmuştur.
10 Şubat 2024 tarihi itibari ile Minibüsü kamyonete çevirme projesi, tüvtürk araç tadilat muayene ücreti 1.149 liradan, % 58 artırılarak 1,821 liraya yükseltilmiştir.
10 Şubat 2024 tarihi itibari ile Minibüsü kamyonete çevirme projesi, minibüsü kamyonete noter ruhsat değişim ücreti 717 liradan 1.140 liraya yükseltilmiştir.
M2 sınıfı minibüs olarak hizmet veren araçların gerek yaş sınırı doldurması veya ihtiyaçtan dolayı araç içindeki koltukların sökülerek aracı N1 sınıfı panelvan kamyonete çevrilir veya yanları camlı panelvan kamyonete çevrilir. Bu işlem yapılırken araç tüm koltuklar sökülüp bb van panelvan kamyonete çevrilirken araçtan sökülen koltukların ayak bağlantı yerleri bir daha bağlanmayacak şekilde iptal edilip veya komple ayak yerleri kapatılması gerekiyor, yolcu ile yük bölümü birbirinden paravanla bölünmesi gerekmektedir. Araç koltukları sökülürken araç yan camları sökülerek sökülen yan camların yerlerini sacla kapatılması gerekmektedir, sacla kapatılan yerler boya ile temiz bir şekilde boyanmalıdır.
Araç cam ve koltukları sökülüp yolcu ve yük bölümü birbirinden paravanla kapatıldıktan sonra yetkili makine mühendisine başvuru yapılarak araç kamyonetten minibüse çevirme projesi hazırlatılmalıdır. Yetkili mühendislik aracı minibüsten kamyonete çevirme projesini hazırlayarak projesini tse 360 sistemine yükleme yaparak sistemden araç dosya başvuru numarası alır, bu araç dosya başvuru numarası ile birlikte araç tse araç kontrol merkezine(istanbul avrupa yakası esenyurt, anadolu yakası tuzla) götürülür, burada 2023 yılı tse araç kontrol merkezi ücreti olarak 1866 tlira ödeme yapılacak, tse yetkili mühendisleri tarafından aracın minibüsten kamyonete çevrilmesi projeye uygun olup olmadığı kontrol edilir ve problem yoksa uygundur raporu oluşturularak, raporunu tse 360 sistemine yükler, sonra tse mühendisleri tarafından dosya incelemesi yapılır sonra dosya müdür onayına gider müdür onayından sonra başvuru yapılan makine mühendisinin sistemine düşer proje müşteriye teslim edilir.
Araç koltuk söküm minibüsten panelvan kamyonete çevirme araç tadilat projesi alındıktan sonra aracın muayenesi için tüvtrük araç tadilat muayenesi randevusu alınarak, tüvtürk araç tadilat muayenesi için araç muayene istasyonuna 2024 yılı ücreti 1.821 lira ödeme yapılır, araç tadilat muayenesi yaptırılarak araç muayene raporu ve araç tespit raporunu alır.
Araç muayenesi bittikten sonra aracın ruhsatını çıkarmak için araç sahibi araç minibüsü kamyonete çevirme projesi, araç muayene raporu, araç tespit raporu ile birlikte notere başvuru yaparak 2024 yılı noter ruhsat değişim ücreti 1.140 lira ödeyerek, aracı minibüsten panelvan kamyonete çevirir.
Noterden araç ruhsatı minibüsten panel van kamyonete çevrilen araç projesi ve ruhsatları ile birlikte aracın maliye kaydını minibüsten panel van kamyonete çevirmek için nakil vasıtaları vergi dairesine başvuru yaparak aracın maliye kaydını minibüsten panel van kamyonet'e çevrilmiş olur ve işlem sonlandırılmış olur.
Minibüs araç 4+1 kişilik veya 5+1 yanları camlı panelvan kamyonet çevirme
Azami yüklü ağırlığı 3500 kğ aşmayan minibüs veya otobüs araçların yaş sınırının dolmasından dolayı yolcu taşıyamaz olmasından dolayı bu araçları yeniden piyasada değerlendirmek için araç koltukları sökülerek bu araçları yanları camlı çift sıra koltuklu 4+1 kişilik kamyonete veya 5+1 kişilik yanları camlı çift sıra koltuklu panelvan bb araca çevrilmesi mümkündür. Bu araçları 4+1 kişi veya 5+1 kişilik kamyonete çevirmek için aracın azami yüklü ağırlığının 3500 kğ geçmemesi gerekmektedir, araçların ön koltukları 2+1 ise arka koltuk sıralamasına göre 4+1 kişi veya 5+1 kişi olmasına öyle karar verilir.
Örnek aracın ön koltuğu 2+1 kişi ise arka koltuk sıralaması ikili olarak devam ederse 4+1 kişilik yanları camlı çift sıra koltuklu kamyonet olur, arka koltuklar üçlü üçlü devam ediyorsa 5+1 kişilik yanları camlı çift sıra koltuklu panelvan kamyonet olur. Aracı 5+1 yapmak için şöför arkası 2 koltuk ise arka taraftan üçlü koltuk söküp, ikili koltuk yerine üçlü koltuğun monte etmek mümkün değildir, şayet edilirse takılan üçlü koltuk için tse koltuk bağlantı test raporu istenmektedir. bağlantı test raporları almak için aracın teste girmesi gerekmektedir buda çok pahalı bir işlemdir.
Minibüs aracı panelvan kamyonete çevirince özel tüketim vergisi (ötv) çıkarmı?
Minibüs m2 sınıfı olarak hizmet veren araçların panelvan kamyonete çevrilmesi durumunda özel tüketim vergisi çıkmaz, nedeni ise minibüs araçların özel tüketim vergileri % 9 olarak yatırılmasıdır, panelvan araçların ötv % 4 olduğundan dolayı minibüs ötv daha yüksek olduğu için çıkmaz.
Minibüs araçları 4+1 kişi veya 5+1 kişilik Panelvan kamyonete çevrilince ötv çıkar mı?
Minibüs olarak hizmet veren araçların 4+1 kişiye veya 5+1 kişilik yanları camlı çift sıra koltuklu kamyonete çevrilince özel tüketim vergisi çıkmamaktadır. Ancak minibüsten camlı koltuklu panelvan araca çevrilirken araç 5 yaşını doldurmamış ise,özel tüketim vergisi çıkması mümkündür, çünkü minibüs ötv %9 olduğundan ve 4+1 veya 5+1 kişilik panelvan araçların ötv vergileri % 14 olduğundan dolayı ve araç trafiğe çıkalı beş yılı doldurmaması durumunda araç sahibi özel tüketim vergisi ödemek zorundadır.
Otobüs panelvan kamyonet'e çevrilir mi?
Otobüs olarak hizmet veren M2 sınıfı otobüs araçları kamyonete çevirmek için öncelikle dikkat edilmesi gereken en önemli şey kamyonete çevrilecek M2 sınıfı otobüs aracın azami yüklü ağırlığın 3500 kğ ve altında olması gerekmektedir. Azami yüklü ağırlığı 3500 kğ altında olan M2 sınıfı otobüs araçları koltuk söküm projesi yapılarak N1 sınıfı panelvan kamyonete çevirmek mümkündür, 3500 kiloğram ve üzerindeki araçlardan koltuk sökerek kamyonete çevirmek mümkün değildir, 3500 kiloğram üzerindeki otobüs veya minibüs araçlardan araç koltuk söküm projeleri çizilerek N2 sınıfı panelvan kamyon yapılmaktadır.
Koltuk Sökme Projesi İçin Gerekli Evraklar
1- Aracın Trafik Tescil Belgesi
2- Aracın Koltuk Söküm İşcilik Faturası
3- Aracın Koltuk Yerleşim Planı
4- Araç Tip etiket fotosu
5- Araç şase numarası resmi
Koltuk Çıkartılması veya İlavesi
(1) AİTM Ek IV madde 4.9’daki “Koltuk çıkartılması tadilatı ile aracın gövde tipi değişmeden M
kategorisinden N kategorisine dönüştüğü durumlarda bu ekin 4.4.2 maddesinde istenen şartlar
aranmaz. Koltuk çıkartılması tadilatı yapılan araçlarda koltuk bağlantıları bağlantıya izin vermeyecek
şekilde kesme, kaynak vb. yöntemler ile yok edilir.
(2) 18.08.2001 tarihli ve 24497 sayılı RG’de yayımlanmış bulunan ve söz konusu aracın imal yılında
yürürlükte bulunan Motorlu Araçların Koltukları, Bağlantıları Ve Koltuk Başlıkları İle İlgili Tip
Onayı Yönetmeliği’nde (74/408/AT) ve ECE-R 17’de M2 ve M3 kategori araçlar için;
“2.14- ‘Bağlantı’, koltuğun bağlanabildiği, araç tabanın veya gövdesinin bir parçasıdır.”
“2.15- ‘İlave donanımlar’, koltuğun araca bağlanması için kullanılan cıvata veya diğer aksamlardır.”tanımları mevcuttur.
Buna göre; ray üzerine monte edilmiş koltukların bulunduğu bir araçta, rayın yok edilmesi söz konusu olamayacağından bu hüküm bu araçlara uygulanamaz olarak değerlendirilmelidir.
(1) Koltuk ilavesinde, bütün kategorilerde bağlantıların Ek VII’deki Tablodaki Madde 15 (koltuk mukavemeti), madde 19 (emniyet kemeri bağlantıları), madde 31 (emniyet kemerleri ve bağlama
sistemleri), madde 51 (alev dayanıklılığı) ve madde 52 (otobüsler)’ye uygun olması gerekir.
BM/AEK Regülasyonu 107 kapsamında olmayan M2 ve M3 kategorisi araçlar Ek XIV Madde 1’e uygun olmalıdır.
KAMYONET ÜST YAPI ARAÇ GÖVDE KODLARI
Kamyonet: Ruhsatta araç azami yüklü ağırlığı 3500 kğ ve altı araçlar (Ör: Pikaplar, Panelvanlar, açık ve kapalı kasa kamyonetler)
Kamyonet Araç Sınıfı: N1
Gövde Tipi BB : Azami yüklü ağrlığı 3500 kğ geçmeyen panelvan kamyonet araçlardır.
Gövde Tipi BA : Azami yüklü ağırlığı 3500 geçmeyen açık kasa kamyonet araçlardır.
1. Platform kasa
2. Açık kasa
3. Kapalı kasa
4. İç sıcaklığı korumak için donanıma sahip ve yalıtımlı duvarlardan oluşan şartlandırılmış gövde,
5. İç sıcaklığı korumak için donanıma sahip olmayan ve yalıtımlı duvarlardan oluşan şartlandırılmış gövde,
6. Perdeli/Brandalı kasa
7. Değiştirilebilir üst yapı,
8. Konteyner taşıyıcı,
9. Kancalı kaldırıcı,
10. Damper kasa
11. Tanker kasa
12. Tehlikeli maddelerin taşınması için kullanılan tanker,
13. Canlı hayvan taşıyıcı,
14. Oto taşıyıcı,
15. Beton mikseri (Transmikser),
16. Beton pompası aracı,
17. Tomruk taşıyıcı,
18. Çöp toplama aracı,
19. Yol süpürme aracı, temizleyici ve kanal temizleyici,
20. Kompresör,
21. Tekne taşıyıcı,
22. Planör taşıyıcı,
23. Teşhir veya perakende satış amaçları için araçlar,
24. Kurtarma aracı,
25. Merdiven araç,
26. Vinç kamyon (Ek II’nin, Kısım A’sında tanımlandığı gibi bir seyyar vinç dışında),
27. Havada çalışma platformlu araç,
28. Kazıcı vinçli araç,
29. Alçak tabanlı römork,
30. Cam taşıyıcı,
31. İtfaiye aracı,
99. Bu listede yer almayan diğer üst yapılar.
G (Arazi tipi araçlar)