TEL 0212 861 00 81
CEP 0532 285 60 61
Çalışma Saatleri
09:00 - 20:00

Araç Projeleri

Araç projeleri ile ilgili tüm proje çeşitleri, ihtiyacınız olan tadilat durumları, koltuk ekleme, karavan projeler, araç kasa projeleri ve daha fazlası için içeriğimize göz atın. 01 Temmuz 2023 tarihi itibarı ile araç koltuk ekleme, noter ruhsat değişim ücretleri 717 lira olmuştur. 01 temmuz 2023 tarihi itibarı ile araç koltuk ekleme projesi, tse araç kontrol merkezi ücreti 1866 lira olmuştur

Araç Koltuk Ekleme Projeleri

Araç koltuk ekleme projeleriyle ilgili detaylı bilgileri bu içerikte bulabilirsiniz. Araç koltuk ekleme ile ilgili 2023 proje fiyatları, tüm araç markaları için koltuk ekleme projeleri ve daha fazlası için bu içeriğe göz atın.

2022 ARAÇ PROJELERİ FİYATLARI

RENAULT KANGOO 4 KİŞİ ARAÇ KOLTUK EKLEME PROJESİ

kangoo koltuk ekleme

FIAT DOBLO 4+1 KİŞİ ARAÇ KOLTUK EKLEME PROJESİ

Ford Courier 4 Kişilik Araç Koltuk Ekleme Projesi

Citroen Berlingo 4+1 Kişilik Araç Koltuk Ekleme Projesi

Peugeot Partner 4+1 Kişi Araç Koltuk Ekleme Projesi

Peugeot Bipper 4 Kişilik Araç Koltuk Ekleme Projesi

Ford Connect 4+1 Kişi Araç Koltuk Ekleme Projesi

Volkswagen Caddy 4+1 Araç Kişi Koltuk Ekleme Projesi

Fiat Fiorino 4 Kişi Araç Koltuk Ekleme Projesi

Renault Trafik 5+1 Araç Koltuk Ekleme Proje

Volkswagen Transporter Araç 5+1 Koltuk Ekleme Proje

Ford Custom 5+1 Kişi Araç Koltuk Ekleme Proje 

ARAÇ PROJELERİNDE MUADİL BELGE KULLANIMI

(1) Son 10 yılda imal edilmiş olan araçlar için başvuruda sunulan muadil belgede yer alan tip onay no.
ile ruhsatta yer alan tip onay no. aynı olmalıdır.
Eğer, ruhsatta bu bilgi yoksa, yetkili teknik sorumlu beyanı esas alınır.
Eğer, ruhsatta yer alan bilgi hatalı ise, “Tescil Belgesindeki Hatalı Bilgilerin Düzeltilmesi” başlıklı
madde yer alan hususlara göre işlem yapılır.
(2) Son 10 yılda imal edilmiş olan araçlar için, sunulan muadil belge, benzer başka bir araca ait geçerli
bir belge anlamına geldiğinden, sunulan belgede 1. Aşama imalatçısı adına imza yer almaması
durumunda söz konusu belge kabul edilmeyecektir.

 Araçta ulaşılabilir koltuk bağlantı yerleri varsa, koltuk basit bir şekilde bağlanabiliyorsa, aracın koltuk kapasitesi azami bağlantı sayısı kadardır. Yerinden sökülmüş koltuk, koltuk çıkartma anlamını taşımaz. Ulaşılabilir koltuk bağlantılarının tanımı MARTOY‟un Ek II Kısım C‟de yer almaktadır.

 Koltuk bağlantıları, kaynak vb. kalıcı yöntemler ile tekrar bağlanamayacak biçimde tadil edilirse koltuk çıkartılmış kabul edilir.

 Koltuk ilavesinde, bütün kategorilerde bağlantıların bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek VII madde 1.15, ayrıca emniyet kemeri bakımından madde 1.19, madde 1.31‟e uygun olması aranır. M2 ve M3 kategorileri ayrıca Ek VII madde 1.50‟ye uygun  olmalıdır. Koltukların bağlandığı raylarda, koltuk çıkartılması durumunda kesme, kaynak vb. herhangi bir işlem yapılmasına gerek yoktur.

 Nasıl bağlantı veya söküm yapıldıysa rapora yazılacak, bağlantı detay resimleri ve montaj talimatı rapora eklenecek.

 Uygunluk belgesi tarihi 13/02/2009 tarihinden önce olan M2-M3 kategorisi araçlara yapılan koltuk tadilatlarında 2001/85/AT Yönetmeliğine uygunluğunun aranmasına gerek yoktur. Yapılan tadilat kategori ve/veya sınıf değişikliği içeriyorsa, yeni kategorisinin ve/veya sınıfının tüm şartlara uygunluğunu belgelendirmeli veya yetkili teknik servis raporuyla tevsik etmelidir.

 Bu tadilatın uygunluğu yetki belgeli mühendis tarafından raporlandırılmalıdır.

1- N Kategorisi Araçların Tadil ile M2-M3 Kategorisine Dönüşümünde AİTM Yönetmeliği EK VII‟ nin ilgili tüm maddeleri aranır.

2- 13/02/2009 Tarihinden Sonra Üretilen M2-M3 Kategorisi Araçlarda Yapılan Koltuk Tadilatları:

      a) AiTM 1.50 maddesi kararlılık ve devrilme dayanımı hususları hariç diğer şartları aranır.

      b) Koltuk veya emniyet kemeri tadilatı var ise AİTM ilgili madde şartları aranır.

 3- 13.02.2009 tarihinden önce tescil edilen M2-M3 Kategorisi Araçlarda Sınıf ve/veya kategori değişikliği yoksa yapılan koltuk tadilatlarında

a) Ek VII- Madde 1.50.1.1 (Yük hesabı) aranacaktır.

b) ”E” veya “e” onaylı emniyet kemeri kullanılması kaydı ile bağlantı testleri istenmeyecektir.

c) Koltuk değişmesi veya ilavesi durumunda koltukların “E” veya “e” onaylı olması kaydı ile koltuğun bağlantı detayları      projesinde verilecek ve uygunluğu kontrol edilecek olup ayrıca koltuk bağlantı testi aranmayacaktır.

 Kapalı Kasa/Panelvan N Kategorisi Araçlar ile ilgili Hususlar

1- 01.01.2009 tarihinden önce tescil edilmiş araçlarda koltuk ve emniyet kemeri tadilatında:

a) ”E” veya “e” Onaylı (veya temel araç üreticisi tarafından imal edilen) koltuk ve emniyet kemeri kullanılması kaydı ile  bağlantı testleri aranmayacaktır.

b) Yönetmeliğin diğer ilgili hususları aranacaktır.

2- 01.01.2009 tarihinden sonra üretilen, tescil edilen veya tescil edilmeyen araçlarda koltuk ve emniyet kemeri tadilatında:

a) “E” veya “e” onaylı emniyet kemeri kullanılması zorunlu olup bağlantı testleri aranacaktır.

b) Koltuk değişmesi veya ilavesi durumunda koltukların “E” veya “e” onaylı (veya temel araç ureticisi tarafından imal edilmiş) olması zorunlu olup, koltuğun bağlantı detayları projesinde verilecek ve uygunluğu kontrol edilecek olup ayrıca koltuk bağlantı testi aranmayacaktır.

M2 ve M3 Kategorisi Otobüslerin Koltuk Çıkarılarak Minibüse Tadilatı ile ilgili Hususlar

M2 ve M3 kategorisi otobüslerde AİTM Yönetmeliğinde belirtilen şartları sağlaması kaydıyla koltuk çıkarılması tadilatının yapılmasında, araçların minibüse dönüştürülmesinde sakınca bulunmamaktadır.

MOTOSİKLET TAŞIMA KUTUSU PROJESİ

                     

Motosiklet Taşıma Kutusu (Sepet, Çanta, Topcase) Projesi-Motosiklet taşıma kutusu projesi (Topcase ruhsata işletme)
01.01.2014 tarihinden itibaren motosikletlerde bulunan taşıma kutularının ruhsata işlenmediği tespit edildiğinde 72 lira ceza yazılacak, ayrıca araç muayenesinden de geçemeyecekler. 2012 yılında yürürlüğe giren uygulama için Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı görüşüne istinaden İç İşleri Bakanlığı tarafından 01.01.2014 tarihine kadar verilen geçiş süresi sona ermiştir.
Bu nedenle motosikletinde, motosiklet taşıma kutusu (sepet, çanta vs.) montajı bulunan motosiklet sahiplerinin AİTM yönetmeliğine göre üst yapı projesi yaptırması gerekmektedir.

 

ARAÇ KASA PROJELERİ 

Araç Tente Projesi 

Açık sac kasa veya açık ahşap kasa araçlara branda ve tente montajı ile yapılan tadilat şeklidir. Yapılan bu tadilata Perdeli Brandalı araç projesi çizilmesi gerekmektedir. Araç projesi ile birlikte tuvtürk araç muayene istasyonundan araç tadilat muayenesi randevusu alıp araç projesi birlikte müracat yapılıp araç tadilat muayenesi bittikten sonra noterden araç ruhsat değişimi yapılması gerekmektedir.

 

AÇIK SAC KASA KAMYONET PROJESİ

Fabrikadan N1 sınıfı azami yüklü ağırlığı 3500 kğ geçmeyen açık sac kasa araçlara sonradan yapılan seyyar tente, kapalı kasa, branda montajı yapılarak, araç açık sac kasaya tenteli veya kapalı kasa montajı  yapılan üst yapı tadilatlarının araçtan sökülmesi sonucu araç açık sac kasa projesi veya açık ahşap kasa projeleri yapılması gerekmektedir. 

CANLI HAYVAN TAŞIMA ARACI PROJE

       

Hayvanların nakliye koşulları gün geçtikçe daha çok önem kazanmaktadır .Günümüzde Avrupa Birliği’ne üye ülkelerde çiftlik hayvanlarının taşınması ile ilgili kanunlar, yaptırımlar ve bazı düzenlemeler yürürlüğe girmiştir.
Bu düzenlemelerde;
Hayvanların mola verilerek veya molasız en fazla seyahat edebilecekleri süre
Taşıma kabininde hayvan başına düşen alan
Kabinin havalandırılması
İndirme ve bindirme ekipmanları
Sulama donanımları
gibi hususlarda uyulacak kurallar etraflıca açıklanmıştır.
Hayvanların en fazla seyahat edebilecekleri süre, taşıma kabininde hayvan başına düşen alan, kabinin havalandırılması, sıcaklık, nem ve ışık değerleri, indirme bindirme ekipmanları, sulama donanımları tüm bu düzenlemelere tabidir.
Canlı Hayvan Taşımacılığı ile ilgili bilinmesi gerekenler:
Hayvan Refahı Kavramı
Canlı Hayvan Taşımacılığına Uygun Araçlar
Canlı Hayvanların Sevkiyat Öncesi Bakım ve Kontrol İşlemleri
Canlı hayvanların taşıma süreçleri
Hayvan Taşımalarında Araç Kuralları
Karayolu ve Deniz yolu Hayvan Taşımacılığı İçin Uygun Koşullar
Yasal Mevzuatlar

Hidrolik Arka Kapaklı (Lift) Kasa Tadillatları

Yük taşıma işinizi kolaylaştıran bir yükleme asansörü olup aracınızın arkasına takılan mekanik bir cihazdır. Uygulama alanları van, kamyonet, kamyonlardır. Yer seviyesinden taşınmak istenen malzemelerin aracın kasasının yüksekliğine kolayca çıkarılmasını sağlar. Hidrolik Arka Kapak (lift) size taşıma işinde kolaylık sağladığı gibi zaman da kazandırır.
Tam ve tamamlanmış araç belgesi bulunan araçlarda yükün ve işin özelliğine göre hidrolik arka kapaklı (lift) kasalı üst yapılar AİTM Ek 8’e uygun olacaktır.
Hidrolik aksama sahip üst yapı tadilatlarında Teknik Dosya Uygunluk Yazısı, Taahhütname ve CE Uygunluk Beyanı aranacaktır. Projesi Yetkili Araç Proje Mühendisleri tarafından hazırlanıp TSE Araç Proje müdürlükleri tarafından onaylanır.

 OKUL TAŞITI PROJELERİ

1. Okul servis araçları ile ilgili hususlar bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek XII‟de verilmiştir. Bu araçların tadilatı anılan ekin hükümlerine göre yapılır.

2. Tadilattan dolayı tip onayı düşen sistemler için bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Ek VII‟deki ilgili maddelerde belirtilen şartlar aranır.

3. Tadilatın Araç Tip Onayı belgesinde verilen bilgileri değiştirmesi durumunda ilgili maddenin kapsadığı sistem onayı için tekrar onay alınmalı veya tadilat sonrası ortaya çıkan ürünün ilgili sistem yönetmeliğini karşıladığı teknik servis raporuyla tevsik edilmelidir.

Okul servis aracı olarak kullanılacak taşıtların yaşları hususunda yürürlükte olan Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinde belirtilen araç yaşı sınırlaması aranır. Taşıtların yaşı fabrikasından imal edildiği tarihten sonra gelen ilk takvim yılı esas alınarak hesaplanır. (Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinin Madde 4 (f) bendi)

4. 13.02.2009 tarihinden önce imal edilmiş M2 ve M3 kategorisi Sınıf B, Sınıf III ve ayakta yolcu taşınmayan Sınıf II araçlar ve 74/408/AT, 76/115/AT, 77/541/AT ve

2001/85/AT yönetmeliğine göre Tip Onayları mevcut 13.02.2009 tarihinden sonra imal edilmiş,

M2 ve M3 kategorisi Sınıf B, Sınıf III ve ayakta yolcu taşınmayan Sınıf II araçlar için yönetmeliğin Ek XII‟sinin hükümlerinin uygunluğu, araçlar üzerinde Enstitü kadrolu personeli olan araç proje uzman veya uzmanları tarafından ekteki(Ek-4)  teknik muayene formu kullanılarak aranır. Her bir araç için Araç Tip Onay Müdürlüğü‟nün AİTM Uygunluk Rapor Ücretinin yarısı alınır.

 Tescil edilmiş veya edilmemiş N kategorisi araçların okul taşıtına tadilatında:

 a) Okul Taşıtları Yönetmeliği şartları ,

b) ABS Fren,

c) Ek VII-1.15, 1.19 ve 1.31 ve 2001/85/AT şartları,

d) AİTM Yönetmeliği ilgili diğer maddeleri aranacaktır.

 Okul Taşıtından M2-M3 Kategorisine Dönüştürülen Araçlarda:

- Ek VII-Madde 1.50‟ Kararlılık ve Devrilme Dayanımı Hususları Hariç Diğer şartları aranacaktır.

- N kategorisinden okul taşıtına dönüştürülen araçlar ancak N kategorisine dönüştürülebilir.

 13/02/2009 tarihinden sonra Okul taşıtı olarak üretilen araçların M2-M3 kategorisi araçlara dönüştürülmesinde 2001/85/AT Yönetmeliği şartları aranacaktır ve bu şartları sağladığı teknik servis tarafından tevsik edilecektir.

 

 MOTOR DEĞİŞİM PROJESİ

1. Tip Onayı Belgesine istinaden uygunluk belgesiyle tescil işlemi yapılmış olan araçlar üzerinde yapılacak motor değişikliğinde, ülkemizde yürürlükte olan ilgili yönetmeliklerin güncel seviyelerini sağlayan motorlar kullanılmalıdır.

 2. İmalat Yeterlilik Belgesine istinaden teknik belgeyle tescili yapılmış araçlar üzerinde yapılacak motor değişikliğinde, ilgili yönetmeliklerin en az temel seviyesini sağlayan motorlar kullanılmalıdır.

 3. Motorun gücü vb. genel özelliklerini etkileyecek, parça değişiklikleri, tadilat seti kullanımı veya işlemci programlarında değişiklik yapılması durumunda, egzoz emisyon ve araç gürültüsünün ilgili yönetmelikler de belirtilen değerler içinde kaldığı tevsik edilmelidir.

 Orijinal tipinin haricindeki motor değişikliğinde;

-Aracın imal yılı (modeli) esas alınarak aynısı veya daha sonra imal edilen motorlar kullanıldığında ve Motor Mukayese Raporunda benzinli araçlarda %30 dan fazla güç farkı, dizel araçlarda %50 den fazla güç farkı olmadığında, tadil edilen motor için egzoz emisyonu ve araç dış gürültüsünün ilgili yönetmeliklere göre tip onay belgesi veya teknik servis raporu aranmayacaktır.

Güç farkının yukarıda belirtilen değerlerden daha fazla olması veya aracın imal yılından (modeli) daha önce imal edilen motor kullanılması durumunda ya da yakıt sisteminin benzinli motordan dizel motora, dizel motordan benzinli motora tadil edildiğinde, tadil edilen motor için;

 - Egzoz emisyonu:70/220/AT veya 88/77/AT,

- Araç dış gürültüsü: 70/157/AT veya ECE-R 51,

- Motor gücü: 80/1269/AT,

- Dizel Egzoz Dumanı: 72/306/AT,

Yönetmeliklerine göre tip onay belgesi veya teknik servis raporu aranacaktır. Proje ekleri: Mukayese raporu, aranıyorsa tip onay belgesi veya teknik servis raporu, Ruhsat aslı veya noter tasdikli sureti, motor faturası (marka, tip, yakıt türü bilgileri olacak)

 Aracın orijinal tipindeki motor, yenileme işlemi yapılmış olanlar dâhil, kullanıldığı takdirde, bu Ekin madde 4.1.1 ve madde 4.1.2 hükümleri uygulanmaz. Sınırlı tadilat bildirimiyle, proje gerektirmeden değişiklik yapılır. Aracın orijinal tipindeki motor (yeni, çıkma veya yenileme yapılmış olanlar dâhil) kullanıldığı takdirde, sadece Sınırlı Tadilat Bildirimi onaylanır.

 Sınırlı Tadilat Bildirimi ekleri: Ruhsat aslı veya noter tasdikli sureti, motor faturası (marka, tip, yakıt türü bilgileri olacak), gerektiğinde orijinal motora ait bilgileri içeren kayıt (uygunluk belgesi, broşür, katalog, vb. Model yılı eski ancak özellikleri aynı (en az aracın imal yılının güncel seviyesinde), çıkma veya hiç kullanılmamış motorların tadilatında mukayese raporu ile proje düzenlenecektir.

CAM KABİN PROJESİ 

 

KARAYOLU YGUNLUK BELGESİ İÇİN GEREKLİ EVRAKLAR 

TAŞİŞ'DEN ALINAN ARAÇLAR

1. Aracın Trafik Şahadetnamesi, Gümrük veya Taşis faturası

2. Aracın 4  taraftan çekilmiş resmi

3. Aracın tip etiket fotoğrafı (ön kapı direklerinde veya motor bölmesinde)

4. Aracın gövdesine saca çakılı olan şase numarası resmi

5. Aracın Ötv belgesi resmi veya gümrük vergi alındıları

6. Varsa düzetme yazıları

 

KARAYOLU UYGUNLUĞU İÇİN MÜNFERİT ARAÇ UYGUNLUK BELGESİ

Gümrük sahalarında yapılan araç incelemelerinde demonte durumunda olan araçlara uygunluk yazısı verilmeyecektir.

TASİŞ, Makina Kimya Endüstrisi Hurdasan tarafından satışa sunulan araçlar için Araçların orjinal Karayolu Uygunluk Belgesinin temin edilmemesi durumunda; aracın tipine ait muadil uygunluk belgesi aranacak ve farların, sinyallerin, fren sisteminin, emniyet kemerinin, geri görüş aynalarının mevcut ve çalışır durumda olduğu kontrol edilecek AİTM Munferit Araç Uygunluk Belgesi onaylanacaktır.

Makina Kimya Endüstrisi Hurdasan tarafından Enstitümüze hitaben aracı tanımlayan bir üst yazı (TAŞİŞ tarafındann düzenlenen fatura trafik şahadetnamesi gibi) başvuru aranacaktır.

ANTİKA ARAÇLAR İÇİN

İlgili kurumlarca antika olduğu belirtilen ve trafiğe tescile gerekli olan AİTM Münferit Araç Uygunluk belgesinin Onaylanabilmesi için sinyallerin fren sisteminin, emniyet kemerinin, geri görüş aynalarının mevcut ve çalışır durumda olması gerekmektedir.. 

Karayolu Uygunluk Belgesi düzenlenebilmesi ve problem yaşamamanız için aldığınız araçta dikkat edilmesi gereken hususlar?

1. Aracın şase numarası gövde üzerinde saca çakılı olması ve rahat okunabilmesi ve trafik şahadetnamesi  ile uyumlu olması gerekmektedir.

2. Aldığınız aracın motor numarasını kontrol etmeyi unutmayın araç üzerindeki motor numarası ile trafik şahadetnamesindeki numara aynı olmalıdır. Araç üzerindeki motor numarası ile trafik şahadetnamesindeki motor numarası aynı değilse aracın motoru değişmiştir. Bu durumda alırsanız araca yeni motor takıp öyle karayolu uygunluk belgesi alabilirsiniz.

3.  Araç üzerindeki koltuk sayısı ile trafik şahadetnamesi belgesindeki koltuk sayısı aynı olmalıdır.

4.  Araç üzerinde düz veya otomatik vites var ise aracın trafik şahadetnamesinde  düz veya otomatik yazmasına dikkat edilmelidir.

5.  Aldığınız araç rengi ile trafik şahadetnamesinde de yazan aynı renk olmalıdır.

6.  Alınan araç yakıt cinsi ile trafik şahadetnamesinde yazan yakıt cinsi  aynı olmalıdır. Örnek araç dizelse trafik şahadetnamesinde de dizel yazmalıdır. Araç Motor silindir hacmi ile trafik şahadetnamesindeki motor silindir hacimleri aynı olmalıdır.

7.  Aracın ön ve arka  emniyet kemerleri çalışır durumda olması gerekmektedir, 01 Ocak 1995 yılından önce imal edilen m1 sınıfı araçlarda arka emniyet kemerleri aranmaz.

8.  Aracın aydınlatma sisteminin tam çalışır durumda olması gerekmektedir. Aracın ön kısa ve uzun farları, ön ve arka park lambaları, arka fren lambaları, ön ve arka sinyalleri ve arka plaka aydınlatma lambası çalışır durumda olmalıdır.

9. Aracın koltuklarının sağlamlığı kontrol edilmeli ve eksik varsa giderilmeli.

KARAVAN PROJESİ 

Karayolları trafik yönetmeliği 3 maddesinde yer alan en az aşağıdaki ekipmanları kapsayan yatacak yeri olan özel maksatlı M sınıfı SA kodlu motorlu araçtır.

1. Koltuklar ve masa

2. Koltuklardan dönüştürülecek uyku yatağı

3. Yemek pişirme imkanları

4. Depolama/saklama imkanları

Bu ekipmanlar oturma bölümüne sabit olarak monte edilir, ancak  masa kolayca çıkarılabilecek şekilde olabilir. Koltukların sabit olması gerekmektedir. Yemek pişirme imkanının zorunlu olmasından dolayı ocağa ihtiyaç vardır, ancak ocak sabit olmalı portatif ocaklar kabul edilmemektedir.

M sınıfı araçlar en az dört tekerlekli ve yolcu taşımasında kullanılan motorlu araçlardır. Karavanlar genelde M1 sınıfı gövde tipi SA olarak geçmektedir.

KARAVAN PROJESİ NASIL HAZIRLANIR

1. Öncelikle karavan projesi yaptırmak için aracın içinin hazır  yapılmış olması gerekmekte ve takılan ekipmanların sabit olması gerekmektedir.

2. Araç  karavan özeliklerini taşıyor ise tse yetkili mühendis tarafından araca uygun Motorlu karavan projesi hazırlanır ve tse ye dosya incelmesi için müracat edilir tse den onay gelince müşteriye dosya numarası verilir bu dosya numarası ile araç tse araç kontrol merkezine götürülür burda tse mühendisleri tarafından yapılan kontrolde araçta eksik bir durum yoksa dosya tekrar tse müdür onayına gönderilir müdür onayından sonra karavan projesi bitmiş oluyor.

3. Motorlu karavan projesi alındıktan sonra ilk olarak tuvtürk araç muayenesi ve egzoz muayenesi  yapılmalıdır, egzoz muayenesi mutlaka proje tarihinden sonra yapılmalıdır, proje tarihinden önce yapılan egzoz muayeneleri geçeli değidir.

4. Tüvtürk muayenesi bittikten sonra araç ruhsatı, motorlu karavan projesi, tuvtürk evrakları ile birlikte en yakın notere ruhsat değişimi için müracat edilmelidir. Noterde araç sınıfı M1 olarak araç gövde tipi SA olarak, kullanım tarzı yolcu nakli olmasına dikkat edilmelir.

5. Noterde ruhsat değişimi yapıldıktan sonra araç ruhsatı ve motorlu karavan projesi ile birlikte nakil vasıtaları vergi dairesine başvuru yapılarak aracın motorlu karavan maliye kaydı yapılmaktadır. Maliye kaydı yapılmayan aralar M2 sınıfı olarak veya N1 sınıfı olarak maliyede gözükmektedir, ilerde mağdur olmamanız için maliye kaydını mutlaka değiştirin

Beş yaşı doldurmayan araçlarda çok yüksek ötv vergisi çıkmaktadır, bu yüzden 5 yaşını doldurmuş araçlar motorlu karavana çevrilmektedir.

LPG SÖKÜMÜ LPG SÖKÜM PROJESİ

Yakıtı sistemi tadilatları ve araç projeleri aşağıdaki hususlar doğrultusunda yapılmalıdır.
– Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonunun (BM/AEK) 1958 Cenevre Andlaşması çerçevesinde yayımlanan ECE – R 67 Regülasyonu ve ECE R-110 Regülasyonunda belirtilen emniyet ve teknik esaslar dikkate alınarak, araçlarda alternatif yakıt olarak kullanılmak üzere, Likit Petrol Gazı (LPG) ve Sıkıştırılmış Doğal Gaz (CNG) tadilatı yapılabilir.
- Araçlarda kullanılan aksam ve parçalar; yakıt olarak LPG kullanacak araçlarda ECE – R 67 Regülasyonunda, CNG kullanılacak araçlarda ise ECE R-110 Regülasyonunda belirtilen teknik esaslara uygun olmalıdır.
– Firmalar, tadilat işlemlerini yaptıkları işyerleri için, Türk Standartları Enstitüsü’nden (TSE) Hizmet Yeterlilik Belgesi almak zorundadır.
-Firmalar, aksam ve parçaları prototip araç üzerine montajını yaptıktan sonra, Otomotiv Ana Bilim Dalı olan Üniversiteler veya TSE’den “Yakıt Sistemi Uygunluk Raporu” alacaklardır.
– Bakanlık veya Bakanlığın Yetki verdiği kuruluştan Yetki Belgesi almış Makine Mühendislerine çizdirilen tadilata ait projeler Bakanlık veya yetki verdiği kuruluşça onaylanır.
– Tadilat yapılan araçlarda eski, kullanılmış, standart dışı malzemeler kullanılamaz.
– Araçlarda LPG ve CNG dönüşüm işlemleri, projesine uygun ve dönüşümle ilgili eğitim almış uzman kişilerce yapılacaktır.
– Seri tadilat olarak LPG ve CNG dönüşüm montaj işlemlerini yapan firmalar için, madde 4.18.2, madde 4.18.2.1, madde 4.18.2.2, madde 4.18.2.3, madde 4.18.2.4 ve madde4.18.2.5’te belirtilen hususları sağlamak kaydıyla, Bakanlık veya Bakanlığın yetki verdiği kuruluş tarafından AİTM Tip Onay Belgesi verilir.
– Münferit olarak LPG ve CNG dönüşümü yapılan araçlar için, madde 4.18.2, madde 4.18.2.1, madde 4.18.2.2, madde 4.18.2.3, madde 4.18.2.4 ve madde 4.18.2.5’te belirtilen hususları sağlamak kaydıyla, Bakanlık veya Bakanlığın yetki verdiği kuruluş tarafından Münferit Araç Uygunluk Belgesi onaylanır.
– LPG/CNG yakıt sistemi tadilatı yapılan araçların trafiğe tescil edilebilmesi için Makine Mühendisleri Odasından (MMO) veya Otomotiv Ana Bilim Dalı olan üniversitelerden, aracın montajının projesine uygun olarak yapıldığına dair “ Montaj Tespit Raporu” ve “Gaz Sızdırmazlık Raporu” nun alınması gereklidir.
– Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonundan veya Makine Mühendisleri Odasından temin edilen, örneği bu Ekin Şekil -1 ve Şekil -2’sinde gösterilen ve LPG yakıtı kullanan araçlarda üzerinde LPG yazısı, CNG yakıtı kullanan araçlarda ise üzerinde CNG yazısı bulunan yansıtıcılı (reflektif) etiketler, araçların ön ve arka camlarının sağ üst köşelerine yapıştırılacaktır.
– Araçlarda LPG ve CNG dönüşümlerinde araca montajı yapılan yakıt tankının üzerinde, LPG ve CNG dönüşümünü yapan Firmanın adı, adresi ve dönüşüm tarihi, LPG ve CNG tankı imalatçısı firmanın adı, adresi ve imal yılını belirten bir etiket, sökülemeyecek şekilde bulunacaktır.
– Yakıt sistemi tadilatla, LPG ve CNG’ye dönüştürülen araçların trafiğe kayıt ve tescil işlemleri, Karayolları Trafik Kanununun 32 nci Maddesine ve bu Yönetmelik esaslarına göre yapılacaktır.
– Araçlarda yakıt sistemi dönüşümü ile ilgili her türlü teknik ve mali sorumluluk; araç projelerini hazırlayan Makine Mühendislerine, Yakıt Sistemi Uygunluk Raporunu veren Kuruluşa, aksam ve parçaları imal veya ithal eden firmalara, dönüşüm montajı yapan firmalara aittir.
– LPG/CNG yakıt sistemine dönüştürülen araçların periyodik muayenelerinde; TSE, MMO veya Otomotiv Ana Bilim Dalı olan üniversiteler tarafından düzenlenmiş Gaz Sızdırmazlık Raporu aranır. İl merkezi belediye hudutları dışındaki yerlerde araç muayene istasyonları tarafından da Gaz Sızdırmazlık Raporu düzenlenebilir.
– Bakanlıktan veya yetki verdiği Kuruluştan kendi firmaları adına AİTM Tip Onay Belgesi alan firmalar, belgelerini diğer firmaların araç dönüşüm işlemlerinde kullandırdıkları takdirde, bu firmaların belgeleri iptal edilir.
– Araçlarda bulunan LPG ve CNG tankı her 10 yılda bir değiştirilecektir.
– LPG ve CNG yakıtı kullanan araçlar kapalı garajlarda park edilemez.
 

Araç Projeleri İle İlgili Tüm Hizmet Başlıkları

istanbul araç proje, istanbul araç uygunluk belgesi, istanbul panelvan araçlara cam açma masrafı 2022, istanbul araç proje, İstanbul karavan proje çizimi, istanbul araç uygunluk belgesi nereden alınır, istanbul araç proje çizimi fiyatları, istanbul panelvan cam açma fiyatı 2021,  araç proje değişikliği istanbul, araç ruhsata koltuk isletme 2022, istanbul ruhsata tente işletme fiyatları, istanbul uygunluk belgesi, istanbul minibüsü otomobile çevirme, 2021 yılı lpg söküm proje fiyatları, istanbul lpg söküm projesi fiyatı 2022, istanbul araç motor değişimi 2022,
istanbul araç proje, büyükçekmece araç uygunluk belgesi, istanbul panelvan araçlara cam açma masrafı 2022, araç proje İstanbul, karavan proje çizimi 2022 yılı, istanbul araç uygunluk belgesi nereden alınır,  01 ocak 2022 yılı araç proje çizimi fiyatları, 01 ocak 2022 panelvan cam açma fiyatı, istanbul araç proje değişikliği, istanbul ruhsata koltuk isletme 2022, istanbul ruhsata tente işletme fiyatları, istanbul uygunluk belgesi, minibüsü otomobile çevirme 2022 yılı, istanbul lpg söküm projesi,  lpg söküm projesi fiyatı 01 ocak 2022, araç motor değişimi 01 ocak 2022, istanbul aitm münferit araç uygunluk belgesi, 01 ocak 2022 karavan projesi, 01 ocak 2022 minibüsü kamyonete çevirme maliyeti, 01 ocak 2022 panelvan aracı camlı vana çevirmek,  2022 yılı koltuklu minibüsü panelvana çevirmek, araç proje İstanbul, büyükçekmece araba projesi, avcılar araç tadilat projesi, büyükçekmece koltuk ekleme araç projesi, istanbul koltuklu minibüsü panelvana çevirme maliyeti, istanbul araç projesi, istanbul araç uygunluk belgesi, istanbul panelvan araçlara cam açma masrafı 01 ocak 2022,  araç proje İstanbul, istanbul karavan proje çizimi, bütükçekmece araç uygunluk belgesi nereden alınır, istanbul 01 ocak 2022 yılı araç proje çizimi fiyatları, istanbul büyükçekmece panelvan cam açma fiyatı 01 ocak 2022, istanbul avcılar araç proje değişikliği, istanbul ikitelli ruhsata koltuk isletme 2022 yılı, istanbul beylikdüzü ruhsata tente işletme fiyatları, istanbul beylikdüzü araç uygunluk belgesi, 01 ocak 2022 yılı minibüsü otomobile çevirme, istanbul esenyurt 01 ocak  2022 yılı lpg söküm projesi, istanbul avcılar lpg söküm projesi fiyatı 2022, istanbul büyükçekmece araç motor değişimi 01 ocak  2022, 01 ocak 2022 yılı aitm münferit araç uygunluk belgesi fiyatları, 01 ocak 2022 istanbul tente proje fiyatları, 01 ocak 2022 araç proje fiyatları istanbul, istanbul beylikdüzü karavan projesi, 01 ocak 2022 yılı minibüsü kamyonete çevirme maliyeti, istanbul bahçelievler panelvan aracı camlı vana çevirmek 01 ocak 2022, istanbul bakırköy 01 ocak 2022 yılı koltuklu minibüsü panelvana çevirmek,  araç proje fiyatları İstanbul, istanbul zeytinburnu araba projesi fiyatları, istanbul araç tadilat projesi fiyatları, istanbul büyükçekmece koltuk ekleme, istanbul esenyurt araç projesi, istanbul beylikdüzü koltuklu minibüsü panelvana çevirme maliyeti, istanbul araç projeleri, istanbul güngören araç uygunluk belgesi, istanbul esenler panelvan araçlara cam açma masrafı 01 ocak 2022 yılı,  
istanbul araç projeleri, istanbul büyükçekmece, araç proje istanbul beylikdüzü, istanbul esenyurt araç projesi, istanbul avcılar araç proje çizdirme,istanbul bahçelievler araç proje, istanbul zeytinburnu araç projesi, istanbul başakşehir araç proje, istanbul sarıyer araç projesi, istanbul küçükçekmece araç proje, istanbul fatih araç projei istanbul beyoğlu araç projeleri, istanbul beşiktaş araç tadilat proje, istanbul şişli araç proje, istanbul bağcılar araç proje, istanbul arnavutköy araç proje, istanbul ikitelli araç proje, istanbul bakırköy, istanbul esenyurt araç proje, istanbul kadıköy araç proje, istanbul tadilat araç proje, istanbul koltuk ekleme proje fiyatı 01 ocak 2022 yılı,  istanbul tuzla araç proje, istanbul sultanbeyli araç proje fiyatları 01 ocak 2022 yılı,  istanbul sultanbeyli araç projesi, istanbul ataşehir araç projesi, istanbul ümraniye araç projeleri, istanbul büyükçekmece araç proje fiyatları, istanbul esenyurt araç tadilat  proje, istanbul okul taşıtı araç proje , istanbul okul taşıtı iptali araç proje,  istanbul kartal araç proje, istanbul pendisk araç tadilat proje fiyatları, istanbul büyükçekmece okul taşıtı iptali, istanbul tente araç proje, istanbul araç kasa projesi,