Araç Sınıfı Gövde Tipleri
Araç sınıfı gövde tipleri hakkında detaylı bilgiler, sınıflarına göre araçlara ait detaylar bu içerikte. Araç proje işlemleriniz için bize hemen ulaşın.
M SINIFI ARAÇLAR
Öncelikli olarak yolcuların ve eşyalarının taşınması amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş motorlu araçlar. (En az 4 tekerlekli, motorlu yolcu taşıma amaçlı araçlar)
M1: : Sürücü oturma yerine ilave olarak sekizden fazla oturma yeri olmayan M kategorisi araçlardır.
M1 SINIFI ARAÇLARIN ÜST YAPI GÖVDE TİPLERİ
Otomobil M1 sınıfı üstyapı gövde tipleri AA, AB, AC, AC, AE, AF
AA: Sedan, iki yada dört kapılı, en az dört kişilik, sabit şaseli ve dörtten fazla penceresi olan kapalı binek taşıtlardır. Kısacası iki veya dört kapılı dörtten fazla kişinin seyahat edebildiği uzun şaseli araçlardır. Sedan araçların iç konforları da oldukça ileri düzeydedir.
AB: Heçbek Hatchback, 3 veya 5 kapılı, 4 ve 4'den fazla oturma kapasitesine sahip ve bagaj uzantısı olmayan araçlardır. Bagaj kısmı sedan araçlara göre uzun değildir.
AC: Steyşın (Station Wagon) Gövdesi kapalı, arka şekli daha geniş bir iç hacim sağlayacak şekilde dizayn edilmiş, üst tavanı sabit ve sert tavanlı, bununla birlikte tavanın bir kısmının açılma özelliği olabilen, sürücüden başka en az 3 oturma yeri ve en az iki sırası bulunan (sıra ve sıralar öne yatmak veya çeşitli şekillerde hareket ettirilmek
AD: Kupe (Coupe) Gövde kapalı, genellikle daratılmış arka hacimli, üst tavanı sabit, sert tavanlı, bununla birlikte bazı modellerde açılabilir tavanı olan, sürücü oturma yerinden başka en az bir oturma yeri ve enaz bir sırası bulunan, iki taraflı kapılara sahip, ayrıca arka kapağıda açılabilen 2 veya daha fazla kenar pencereli otomobillerdir.
AE: Üstü açılır kapanır (Cabriolet) Günlük dilde üstü araba olarak bilinen cabrio; açılıp kapanabilen tavanlı, bütünü ile indirilebilir cam fonksiyonuna sahip, iki yada dört kapıdan oluşan karoser tipi binek otomobillerdir.
AF: Çok amaçlı araç (SUV) AA'dan AC'ye kadar belirtilenlerin dışındaki, yolcu ve onların bagaj veya yüklerinin tek bir bölmede taşıması amaçlanan ve motorlu araçlar ve römorkları tip onayı yönetmeliğindeki şartları taşıyan motorlu araçlardır.
AG: Ticari Steyşın Station Wagon tavanı aracın arka ucuna kadar uzanan, genelikle 5 kapılı olan ve taşıma kapasitesi diğer binek araçlara göre daha çok olan araçlardır. Genellikle 5 kişilik oturma kapasitesine sahip olan station wagon araçların arka koltukların arasında uzun ve yüksek bir bagaj alanı bulunur.
Özel Amaçlı Taşıt Nedir
Özel amaçla insan veya eşya taşımak için imal edilmiş olan ve itfaiye, ambulans (SC), naklen yayın ve kayıt (radyo, sinema, televizyon), kütüphane, motorlu karavan (SA), tekerlekli sandalye ile binilebilen (SH), römork karavan (SE), seyyar vinçler (SF), özel grup (SG) ve dolly (SJ), zırhlı araç (SB), araştırma, cenaze nakil araçları (SD), mobil numune alma aracı ile bozuk veya hasara uğramış taşıt ve araçları çekmek, taşımak veya kaldırmak gibi özel işlerde kullanılan araçlardır.
G (Arazi tipi araçlar)
Kendi başına bir sınıf değildir ve bu özelliği taşıyan M ve N kategorisindeki araçların sonuna G işareti eklenir (Ör: M1G, N1G). Her 4×4 araç G harfi ile işaretlenmez ve farklı kriterlere sahip olması gerekir.
(1) En az bir ön ve en az bir arka dingil, bir tahrikli dingilin tahrikinin ayrılabilirliğine bakılmaksızın eşzamanlı tahrikli olarak tasarımlanan,
(2) En az bir diferansiyel kilitleme mekanizması veya buna benzer işlevde bir mekanizması olan,
(3) Tek araç olarak en az % 25'lik bir eğimi tırmanabilen.
(4) Aşağıdaki altı şarttan beşini yerine getirmelidir:
(5) Yaklaşma açısı en az 25 derece olmalı,
(6) Uzaklaşma açısı en az 20 derece olmalı,
(7) Rampa açısı en az 20 derece olmalı,
(8) Ön dingil altında alt açıklık en az 180 mm olmalı,
(9) Arka dingil altında alt açıklık en az 180 mm olmalı,
(10) Dingiller arasında alt açıklık en az 200 mm olmalı.
MOTORLU KARAVAN PROJESİ
M1 ARAÇ SINIFI GÖVDE TİPİ SA
KARAVAN ARAÇ SINIFI : M1 KARAVAN GÖVDE TİPİ : SA
Asgari olarak aşağıdaki teçhizatı içeren yaşam düzeni alanı olan M kategorisi bir araç:
(a) koltuklar ve masa,
(b) koltuklardan da dönüştürülebilecek yatacak yer,
(c) yemek pişirme imkanları,
(d) depolama imkanları.
Bu donanımlar yaşam bölümüne sıkı bir şekilde sabitlenmelidir.
Bununlar birlikte, masa kolayca sökülebilir şekilde tasarımlanabilir.
M2 SINIFI ARAÇLAR
Sürücü dışında dokuzdan fazla oturma yerine sahip (M2>9+1). Azami ağırlığı 5 ton altı.
M3 SINIFI ARAÇLAR
Sürücü dışında dokuzdan fazla oturma yerine sahip (M3>9+1). Azami ağırlığı 5 ton üstü.
M2 ve M3 için geçerli alt sınıf; Yolcu sayısı sürücü hariç 22’yi aşanlar;
Sınıf 1: Ayakta yolcu taşımak için ayrılmış alanlar vardır ve yolcu iniş binişleri sıkça yapılır. (Ör: Belediye otobüsleri, metrobüsler)
Sınıf 2: Esas olarak yolcuların oturarak taşınması amaçlanmıştır. Ancak yolcular, koridorda ve eğer bulunuyorsa 2 çift oturma yeri için ayrılan boşluğu aşmayacak bir alanda ayakta durabilir. (Bu sınıfa giren az sayıda araç mevcut)
Sınıf 3: Yolcuları tamamı oturma yerine sahip olmalıdır. Ayakta yolcu kabul edilmez. (Şehirlerarası otobüsler)
M2 ve M3 için geçerli alt sınıf; Yolcu sayısı sürücü hariç 22’yi aşmayanlar;
Sınıf A: Oturanların yanında ayakta yolcu alacak şekilde tasarlanmıştır ve ayaktai yolcular için donanımlar mevcuttur. (Ör: Dolmuşlar)
Sınıf B: Yolcuları tamamı oturma yerine sahip olmalıdır. (Ör: Okul servisleri)
M2 ve M3 ARAÇ SINIFLARI GÖVDE TİPLERİ
CA: Tek katlı araçlar, Yolcular için ayrılan boşluğun tek bir seviyede veya birleştirilmiş üst üste iki seviye oluşturmayacak şekilde düzenlendiği araç.
CB: Çift katlı araçlar,
CC: Tek katlı, körüklü araç
CD: Çift katlı, körüklü araç
CE: Alçak tabanlı, tek katlı araç
CF: Alçak tabanlı, çift katlı
CG: Alçak tabanlı, tek katlı, körüklü
CH: Alçak tabanlı, çift katlı, körüklü
CI: Üstü açık, tek katlı Kısmi tavanlı veya tavansız bir araç.
CJ: Üstü açık, çift katlı Üst katın tamamı veya bir kısmında tavan olmayan bir araç.
CX: Otobüs şasileri (Tamamlanmamış araç) Üstyapı ile tamamlanmak üzere tasarlanmış, sadece şasi raylı veya boru
konstrüksiyonlu, tahrik sistemli, akslı ulaşım operatörü ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş tamamlanmamış bir araç
N SINIFI ARAÇLAR
Öncelikli olarak yük taşıma amacıyla tasarımlanmış ve imal edilmiş motorlu araçlar.
N1: Azami yüklü ağırlığı 3,5 ton altı. (Ör: Pikaplar, Panelvanlar, açık ve kapalı kasa kamyonetler)
N2: Azami yüklü ağırlığı 3,5 ton – 12 ton arası. (Kamyonlar)
N3: Azami yüklu ağırlığı 12 ton üstü. (Kamyonlar)
N1, N2, N3 ARAÇ SINIFLARI GÖVDE TİPLERİ
BA: Kamyon Özellikle veya esas olarak malları taşımak için tasarımlanan ve imal edilen bir araç.
Bu araç aynı zamanda bir römorku çekebilir.
BB: Van (Sürücü bölmesi ve yükleme alanı tek bir birimde olan kamyon)
BC: Yarı römork çekici Özellikle veya esas olarak yarı römorkları çekmek için tasarımlanan ve imal edilen çekici bir araç.
BD: Römork çekici Özellikle yarı römork dışında kalan römorkları çekmek için tasarımlanan ve imal edilen çekici bir araç.
BE: Pick-up (Maksimum kütlesi 3,500kg’ı geçmeyen, oturma ve yükleme alanı tek bir bölmede yer almayan araç)
BX: Şasi kabin Üstyapı ile tamamlanmak üzere tasarlanmış, sadece kabinli (tam veya kısmi), şasi raylı, tahrik sitemli, dingilli ulaşım operatör ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş tamamlanmamış bir araç.
KAMYON KAMYONET ÜST YAPI TADİLATI ARAÇ GÖVDE KODLARI
1. Platform,
2. Açık kasa
3. Kapalı kasa,
4. İç sıcaklığı korumak için donanıma sahip ve yalıtımlı duvarlardan oluşan şartlandırılmış gövde,
5. İç sıcaklığı korumak için donanıma sahip olmayan ve yalıtımlı duvarlardan oluşan şartlandırılmış gövde,
6. Perdeli/Brandalı
7. Değiştirilebilir üst yapı,
8. Konteyner taşıyıcı,
9. Kancalı kaldırıcı,
10. Damper,
11. Tanker,
12. Tehlikeli maddelerin taşınması için kullanılan tanker,
13. Canlı hayvan taşıyıcı,
14. Oto taşıyıcı,
15. Beton mikseri (Transmikser),
16. Beton pompası aracı,
17. Tomruk taşıyıcı,
18. Çöp toplama aracı,
19. Yol süpürme aracı, temizleyici ve kanal temizleyici,
20. Kompresör,
21. Tekne taşıyıcı,
22. Planör taşıyıcı,
23. Teşhir veya perakende satış amaçları için araçlar,
24. Kurtarma aracı,
25. Merdiven araç,
26. Vinç kamyon (Ek II’nin, Kısım A’sında tanımlandığı gibi bir seyyar vinç dışında),
27. Havada çalışma platformlu araç,
28. Kazıcı vinçli araç,
29. Alçak tabanlı römork,
30. Cam taşıyıcı,
31. İtfaiye aracı,
99. Bu listede yer almayan diğer üst yapılar.
G (Arazi tipi araçlar)
Kendi başına bir sınıf değildir ve bu özelliği taşıyan M ve N kategorisindeki araçların sonuna G işareti eklenir (Ör: M1G, N1G). Her 4×4 araç G harfi ile işaretlenmez ve farklı kriterlere sahip olması gerekir.
O SINIFI ARAÇLAR (En az 4 tekerlekli, motorsuz yük taşıma amaçlı araçlar)
O1: 0.75 ton altı römorklar
O2: 0.75 ton – 3,5 ton arası römorklar
O3: 3,5 ton – 10 ton arası römorklar
O4: 10 ton üstü römorklar
DA
Yarı römork
Çekiciye veya dollye bağlanmak için ve çekici araç üzerinde veya dolly üzerine önemli bir düşey yük transfer etmek için tasarımlanan ve imal edilen bir römork. Bir araç kombinasyonu için kullanılan kavrama, king pin ve bir beşinci tekerden oluşur.
DB
Tam römork
En az iki dingili olan ve bunlardan en az biri dümenlenebilir dingil olan bir römork:
a) dikey hareket edebilen bir çekme cihazı ile donatılan (römorka göre) ve
b) çekici araca statik düşey bir yük olarak 100 daN’dan daha az ileten.
DC
Merkezi dingilli römork
Römorkun maksimum kütlesine göre %10 u geçmeyen veya 1000 daN luk (hangisi daha az ise) küçük statik düşey bir yükün çekici araca iletildiği, dingil/dingilleri aracın ağırlık merkezine yakın konumlandırılmış (düzgün yüklendiğinde) bir römork.
DE
Sabit çeki oklu römork
Yapımı nedeniyle çekici araca 4000 daN’u geçmeyen bir statik yük ileten ve merkez dingil römorku tanımını karşılamayan, çeki oku ile donatılmış bir dingil gruplu veya bir dingilli römork.Bir araç kombinasyonu için kullanılan kavrama, bir king pin ve bir beşinci tekerden oluşmamalıdır.
L SINIFI ARAÇLAR (2, 3 ve 4 tekerlekli mopet ve motosikletler)
L1e: 2 tekerlekli, 50cm3 altı içten yanmalı motora sahip veya elektrikli ise azami sürekli anma gücü 4kW’ı geçmeyen, azami hızı 45km/s’i geçmeyen
L2e: 3 tekerlekli, 50cm3 altı içten yanmalı motora sahip veya elektrikli ise azami sürekli anma gücü 4kW’ı geçmeyen, azami hızı 45km/s’i geçmeyen
L3e: 2 tekerlekli, 50cm3 üstü içten yanmalı motora sahip, azami hızı 45km/s’i geçen
L4e: 2 tekerlekli ve sepetli, 50cm3 üstü içten yanmalı motora sahip, azami hızı 45km/s’i geçen
L5e: 3 tekerlekli, 50cm3 üstü içten yanmalı motora sahip, azami hızı 45km/s’i geçen
L6e: 4 tekerlekli, 50cm3 altı içten yanmalı motora sahip veya elektrikli ise azami sürekli anma gücü 4kW’ı geçmeyen, azami hızı 45km/s’i geçmeyen
L7e: 4 tekerlekli, yüksüz 400kg altı (yük taşıma amaçlılarda 550kg), motor gücü 15kW’ı geçmeyen, azami hızı 45km/s’i geçmeyen
T SINIFI ARAÇLAR (Tekerlekli traktörler)
T1: Maks. hızı 40km/s altı, sürücüye en yakın dingil iz genişliği 1,150mm’den az, yüksüz kütlesi 600kg üstü, alt açıklığı 1,000mm’den az
T2: Maks. hızı 40km/s altı, sürücüye en yakın dingil iz genişliği 1,150mm’den az, yüksüz kütlesi 600kg üstü, alt açıklığı 6,00mm’den az
T3: Maks. hızı 40km/s altı, yüksüz kütlesi 600kg altı
T4: Maks. hızı 40km/s altı, özel amaçlı (Üzüm asmaları gibi, yukarıya doğru büyüyen mamullerle çalışmak için tasarlanmış, ayrıca aşırı geniş ve aşırı dar traktörler)
T5: Maks. hızı 40km/s üstü
ÖZEL ZIRHLI ARAÇLAR GÖVDE TİPİ SG
Taşınan kişiler veya yüklerin korunması için amaçlanmış kurşun-geçirmez zırh kaplamalı bir araçtır.
CANKURTARAN ARAÇ SINIFI M GÖVDE TİPİ SC
Hasta veya yaralı kişilerin taşınması için amaçlanmış ve bu tür amaç için özel teçhizatları olan M kategorisi bir araçtır.
CENAZE ARACI ARAÇ SINIFI M GÖVDE TİPİ SD
Vefat etmiş kişilerin taşınması için amaçlanmış ve bu tür amaç için özel teçhizatı olan M kategorisi bir araçtır.
RÖMORK KARAVAN ARAÇ SINIFI O ARAÇ GÖVDE TİPİ SE
ISO 3833:1977 standardı, 3.2.1.3 maddesinde tanımlandığı gibi O kategorisi bir araçtır.
SEYYAR VİNÇLER ARAÇ SINIFI N3 GÖVDE TİPİ SF
Kaldırma momenti 400 kNm’ye eşit veya daha fazla bir vinci bulunan ve yük taşımak amacıyla donatılmış olmayan N3 kategorisi bir araçtır.
ÖZELL GRUP GÖVDE TİPİ SG
Bu kısımda bahsedilen herhangi bir tanımın içine girmeyen özel amaçlı bir araçtır.
Avrupa Birliği Sertifika Kodları
AEK tarafından yürütülen yönetmeliklerdir. AEK dahilinde 28 AB üyesi ülkeye ek olarak doğu, güney avrupadaki ülkeler ile avrupada olmayan ülkeler yer almaktadır. AEK yönetmelikleri tüm üyeler tarafından uygulanması tavsiye edilir, ancak zorunlu değildir. Üye ülkeler AEK yönetmeliklerini uygulayabilir ya da kendi milli yönetmeliklerini kullanmaya devam edebilir. E-işarti logosu; öncam, emniyet kemerleri, baş üstü lambaları gibi teknik ürünler için dairesel bir çerçeve içinde sertifikanın verildiği ülke kodunu içerir. Her AEK/BM üyesi ülke, kendi E-işareti sertifika numarasına sahiptir:
E1 – Almanya
E2 – Fransa
E3 – İtalya
E4 – Hollanda
E5 – İsveç
E6 – Belçika
E7 – Macaristan
E8 – Çek Cumhuriyeti
E9 – İspanya
E10 – Yugoslavya
E11 – İngiltere
E12 – Avusturya
E13 – Lüksemburg
E14 – İsviçre
E16 – Norveç
E17 – Finlandiya
E18 – Danimarka
E19 – Romanya
E20 – Polonya
E21 – Portekiz
E22 – Rus Federasyonu
E23 – Yunanistan
E24 – İrlanda
E25 – Hırvatistan
E26 – Slovenya
E27 – Slovakya
E28 – Beyaz Rusya
E29 – Estonya
E31 – Bosna Hersek
E32 – Letonya
E34 – Bulgaristan
E37 – Türkiye
E40 – Makedonya
E42 – Avrupa Birliği
E43 – Japonya
E45 – Avustralya
E46 – Ukrayna
E47 – Güney Afrika
ARAÇ SINIFLARI HANGİ KÖRÜDEN GEÇER
1. SINIF ARAÇLAR
AKS ARALIĞI (DİNGİL MESAFESİ) 3.20 METRE ALTINDA OLAN ARAÇLAR 1.SINIFTIR.
2. SINIFLAR ARAÇLAR
2. Sınıf Araç : AKS aralığı (dingil mesafesi) 3.20 metre ve üzerinde olan her türlü 2 akslı araç 2. sınıf araçtır. Minibüsler 2. sınıf araç kategorisine giriyorlar.
3. SINIF ARAÇLAR
3. Sınıf Araç : AKS adedi (dingil sayısı) 3 tane olan her türlü araç 3. sınıf araçtır. Yolcu otobüsleri 3. sınıf araç kategorisine giriyor.
4 SINIF ARAÇLAR
4. Sınıf Araç : AKS adedi (dingil sayısı) 4 ve 5 adet olan her türlü araç 4.sınıf araçtır. Kamyonlar 4. sınıf araçlar arasında.
5. SINIF ARAÇLAR
5. Sınıf Araç : AKS adedi (dingil sayısı) 6 ve daha fazla olan araçlar 5. sınıf araçlardır. Tır ve dingil sayısı 6'dan fazla olan kamyonlar, treylerler buna uyuyor.
6. SINIF ARAÇLAR
6. Sınıf Araç : Motosikletler 6.sınıf araçtır. (OGS alırken 1. sınıf olarak sayılırlar ve köprü - otoyollarda araç ücretinin yarısı kadar öderler)