TEL 0212 861 00 81
CEP 0532 285 60 61

ENGELLİ ARACI PROJESİ

Engelli aracı söküm projesiyle ilgili tüm detaylı bilgileri bu içerikte paylaştık. Engelli araç projesi ve Engelli aracı söküm projesi, Engelli aracı iptal projesi için  bizi tercih edebilirsiniz.

ENGELLİ ARACI PROJESİ MONTAJ UYGUNLUK RAPORU

ENGELLİ ARACI PROJESİ MONTAJ SÖKÜM BAŞVURU FORMU 

ENGELLİ ARACI PROJESİ MONTAJ SÖKÜM BEYANI  

ENGELLİ ARACI PROJE MONTAJ SÖKÜM BEYANI                                                                                     

ENGELLİ ARACI PROJESİ MONTAJ TALİMATI

2022 yılı için ÖTV indirimli engelli araç alım üst limiti 450.000 türk lirası oldu

Resmi Gazete'de yayımlanan tebliğe göre; ÖTV indirimli engelli araç alımlarında uygulanan matrah, 330 bin 800 liradan 450 bin 500 liraya yükseltildi. 1 Ocak 2022 tarihi itibariyle yürürlüğe girecek yeniden değerleme oranı yüzde 36 oldu.

Engelli aracı montaj söküm raporu  tse araç kontrol merkezi ücreti 01 2022 tarihi itibari ile 570 tl olmuştur.

01 ocak 2022 tarihi itibari ile engelli aracına çevirme araç projesi tse araç kontrol merkezi ücreti 794.00 türk lirası olmuştur.

 

    

Engellilerin kullanımına uygun tertibat takılması

Engellilik durumu yetkili sağlık kuruluşları tarafından verilen rapor ile tespit edilen engellilerin kullanımı amacıyla ve engellilik durumuna göre M, N, L ve T kategori araçlara yapılan aparat montajıdır. Montajda, yetkili sağlık kuruluşları tarafından verilen rapor kapsamı ile uyumlu araç üzerinde ilgili ve gerekli değişiklikler kontrol edilir. Ayrıca, bu ekin 4.7 maddesi hükmü saklı kalmak kaydıyla, 3.2 maddesine göre işlem yapılır.

Bu Yönetmeliğin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen “karayoluna uygunluk onayı” verilirken; aydınlatma ve ışıklı sinyal cihazlarının, emniyet kemerlerinin, geri görüş aynalarının, cam yıkama/silme sisteminin mevcut ve çalışır durumda olduğu kontrol edilmelidir. Araçta bulunan camların ve lastiklerin “E” veya “e” onaylı olduğu kontrol edilmelidir.

1. Engelli aracının satılması durumunda araç proje yaptırılmadan satılması durumunda, araç noter tarafından çekme belgeli satış yapılmaktadır. Bu durumda araca proje çizilecek, sonra araç  tse araç kontrol merkezine götürülerek burada araç projesi onaylanır, sonra tüvtürk araç muayene istasyonunda araç tadilat muayenesi yaptırılır, sonra noterden aracın ruhsatları çıkarılır ve şöförler odasından araç plakaları alınır..

2. Engelli aracını satmak isterseniz en basit olarak önce araç projesi çizilir,  sonra tse araç kontrol merkezine araçla beraber başvuru yapılır burada yapılan kontrolden sonra proje onaylanır ve notere satışa gidilir. en basit ve masrafsız olanı bu yolu tercih edin.

Engelli aracını 5 yıl dolmadan satılırsa ötv çıkar mı?

Engelli araçlarını alırken özel tüketim vergisi ödenmediğinden dolayı aracı beş kullanmadan satılması durumunda özel tüketim vergisi ötv ödemek zorunludur. Araç beş yaşını doldurduğu zaman gün ay yıl olarak satılırsa özel tüketim vergisi ödenmez.

Engellilerin kullanımına uygun tertibat takılması
Engellilik durumu yetkili sağlık kuruluşları tarafından verilen rapor ile tespit edilen engellilerin kullanımı amacıyla ve engellilik durumuna göre M, N, L ve T kategori araçlara yapılan aparat montajıdır. Montajda, yetkili sağlık kuruluşları tarafından verilen rapor kapsamı ile uyumlu araç üzerinde ilgili ve gerekli değişiklikler kontrol edilir. Ayrıca, bu ekin 4.7 maddesi hükmü saklı kalmak kaydıyla, 3.2 maddesine göre işlem yapılır.

Bu Yönetmeliğin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen “karayoluna uygunluk onayı” verilirken; aydınlatma ve ışıklı sinyal cihazlarının, emniyet kemerlerinin, geri görüş aynalarının, cam yıkama/silme sisteminin mevcut ve çalışır durumda olduğu kontrol edilmelidir. Araçta bulunan camların ve lastiklerin “E” veya “e” onaylı olduğu kontrol edilmelidir.

Engellilere ait araçların trafik tescil kuruluşlarınca tescil işlemlerinin yapılması sırasında:

a) Bizzat kullanım amacıyla engelliler tarafından ithal edilen özel tertibatlı otomobiller ile motosikletlerin tescil belgelerine ve bilgisayar kayıtlarına, "Araç sahibi tarafından kullanılması zorunlu olup, ilgili gümrük müdürlüğünün izni olmadan devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile devredilmesi, kiralanması, ödünç verilmesi, özel tertibatının kaldırılması veya değiştirilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur.

b) Engelliler tarafından ithal edilen özel tertibatlı minibüslerin tescil belgelerine ve bilgisayar kayıtlarına "Araç sahibinin eşi, üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarından bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından kullanılması zorunlu olup, ilgili gümrük müdürlüğünün izni olmadan devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile devredilmesi, kiralanması ödünç verilmesi, özel tertibatının kaldırılması veya değiştirilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur.

c) Engellilik derecesi % 90’ın altında olan engelliler tarafından bizzat kullanılmak amacıyla özel tertibatlı araçların Özel Tüketim Vergisinden muaf olarak yurt içinden ilk iktisabında tescil belgelerine, "İlk iktisap tarihinden itibaren beş yıl geçmedikçe Özel Tüketim Vergisi ödenmeden devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile devredilmesi, “Özel tertibatının kaldırılması veya değiştirilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur. Herhangi bir engeli bulunmayan kişilerin kullanımına uygun olarak üretilmiş olan aracın teknik donanımlarında hiçbir değişiklik yapılmadan, engelli kişinin sağlık raporunda belirtilen tertibatın ilave aparatlarla taktırılmış olması halinde, bu araç araç sahibinin eşi, üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarından bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından da kullanılabilir. Aracın engelli veya bu kişiler tarafından her iki şekilde de kullanılabileceğinin yetkili kurum ve kuruluşlarca belgelendirilmesi şarttır.

ç) Özel tertibatı olmayıp, engellilik derecesi % 90 ve üzeri olan malul ve engelliler tarafından Özel Tüketim Vergisinden muaf olarak bizzat ithal edilen araçların tescil belgelerine ve bilgisayar kayıtlarına, "Araç sahibi engelli kişinin eşi, kanuni mümessili ile üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarından bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından kullanılması zorunlu olup, beş yıl içerisinde Özel Tüketim Vergisi ödenmeden devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile devredilmesi, kiralanması, ödünç verilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur. Ayrıca ithal araçların gümrük şahadetnamelerinde, yukarıda belirtilen şerh dışında varsa diğer şerhler de tescil belgesine işlenir.

d) Engelliler tarafından ithal edilerek getirilen araçların, aynı durumdaki başka bir engelliye devri veya bunların ölümü sonucunda varislerine intikali halinde, bu araçlar gümrük vergisinden muaf olup, devir ve tescil işlemi ilgili gümrük müdürlüğünün iznine bağlıdır.

e) Özel tertibatı olmayıp, engellilik derecesi % 90 ve üzeri olan engelliler tarafından Özel Tüketim Vergisinden muaf olarak yurt içinden satın alınıp ilk iktisabı yapılan araçların tescil belgelerine “İlk iktisap tarihinden itibaren beş yıl geçmedikçe Özel Tüketim Vergisi ödenmeden devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde akden devri, tasarruf hakkının vekâletname ile devredilmesi yasaktır." şeklinde şerh konulur.

f) Engellilere ait yurt dışından ithal edilmiş olan özel tertibatlı araçların Yönetmelikte izin verilen kişiler dışında başkaları tarafından kullanıldığının tespiti halinde; araç trafikten men edilerek bu hususta düzenlenecek bir tutanakla mer'i mevzuat çerçevesinde işlem yapılmak üzere Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili birimlerine intikal ettirilir.

ENGELLİ ARACI TADİLAT PROJESİ

Özrü sağlık kuruluşları tarafından verilen rapor ile tespit edilen ve özür durumuna göre yapılan tadilat.

Özürlü sürücüye göre yapılan araç tadilatı ve projesi, sağlık raporundaki özür durumuna uygun olmalıdır.

İçişleri Bakanlığı’nın 16.07.2007 tarih ve 12315 sayılı 81 İl Valiliğine başlıklı yazısında; “H” sınıfı sürücü belgesi bulunan engellilerin özel tertibatlı motosiklet ve otomobiller dışında, sakatlıklarına uygun özel tertibat olması şartıyla azami yüklü kütlesi 4700 kg’ ı geçmeyen kapalı kasa, sürücü sırasından başka oturma yeri olan veya sürücü sırası dışında yanda pencereleri olan, motor silindir hacmi 2800 cm3 ü aşmayan eşya taşımaya mahsusu (kamyon N2 ve kamyonet – N1) taşıtları da kullanmalarında sakınca bulunmadığı özürlü taşıtı tadilatı için bu kapsamda yapılan müracaatlarda değerlendirmeye alınacaktır.

Özürlülerin taşınması amacıyla kullanılacak M2 VE M3 sınıfı araçlarda 2.7.2004 tarihli ve 25510 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan “Sürücü Koltuğuna İlave Olarak Sekizden Fazla Koltuğu Bulunan ve Yolcu Taşımak Amacıyla Kullanılan Araçların Özel Hükümleri” ile ilgili Tip Onay Yönetmeliği (2001/85/AT) veya ECE R 107 teknik düzenlemesinde belirtilen hükümlere uygun olmalıdır.

Kamu ve sosyal hizmetlerde kullanılacak araçlar hariç; Özürlü taşıma araçları için, sağlık kurulu raporunda %90 ve üzeri özür oranı veya “araç ile taşınması uygundur” ibaresi aranacaktır.

Özürlü Taşıma araçları için düzenlenen uygunluk belgesinin açıklama kısmına;

“Araç sahibi malul ve engelli kişinin kanuni mümessili ile üçüncü dereceye kadar kan ve sihri hısımlardan bir sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından kullanılması zorunlu olup, Özel Tüketim Vergisi ödenmeyen devri, satışı, hibesi, intifasının mülkiyeti muhafaza kaydıyla veya sair şekillerde adken devri, tasarruf şeklinde şerh düşülmesi gerekmektedir.

Özel amaçlı M1 kategorisi araçlarda tekerlekli sandalye uygulamaları.

Tekerlekli sandalye için ağırlık, yolcu dahil 100 kg, eğer elektrikli tekerlekli sandalye kullanılacaksa 250 kg olarak alınır. Bağlantılar Ek VII, 1.15, 1.19. 1.31 ile TS IOS 10542 uygulanır.

Özürlü tadilatlarının TSE’ ce tasdik edilebilmesi ile tespit edilmesi için; bedensel özrün bulunması ve bu özrün sağlık kuruluşları tarafından verilen rapor ile tespit edilmesi ve özür durumuyla ilgili bir tadilatın olması gerekmektedir.

Özürlü kişilerin sadece sol ayağında özrü olması durumunda (başka bir özrü yoksa) otomatik şanzumanlı araçların gaz ve fren pedallarının elle kumanda edilecek şekilde yapılan tadilatlarının projelerinin onaylanmayacaktır.

Eğer araçta herhangi bir tadilat yoksa tadilat projesi aranmayacaktır.

Yapılan tadilatlarda;

-Araç özürlü tarafından kullanılıyorsa araç cinsi “özürlü aracı”,

-Özürlü taşıyan araç ise araç cinsi “özürlü taşıma” aracı olarak isimlendirilecektir.

Engelli Tertibatı Montajı İçin Düzenlenen Montaj Uygunluk Raporuna Not Düşülmesi


Emniyet Genel Müdürlüğü ‘nün 14.09.2015 tarihli ve 124118 sayılı yazısına istinaden ilk defa özel
tertibat takılacak araçların ULM-03-FR-04-042 Özel Tertibatlı Araçların Engeli Olmayan Kişilerce
Kullanılmasına İlişkin Teknik Muayene Raporu’nun sonucuna göre ULM-03-FR-15-009 Montaj
Uygunluk Raporu’nda “Bu araç, araç sahibinin üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarından bir
sürücü veya noterce düzenlenmiş iş akdine bağlı olarak istihdam edilen bir sürücü tarafından
kullanılabilir.” veya “Araç sahibinden başkası kullanamaz.” şeklinde not düşülmelidir

ENGELLİ ARAÇ ALIMI BAŞVURU ŞARTLARI NELER?

Konuyla ilgili olarak 1 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliğinin 7 Seri No.lu Özel Tüketim Vergisi Genel Tebliği ile değişik (7.2.1.) bölümünde yapılan açıklamalara göre, yukarıda sözü edilen araçların sakatlık derecesi % 90 veya daha fazla olan malul ve engelliler tarafından ilk iktisabında ÖTV istisnası uygulanması için, bu kişilerin araçları kullanması şartı aranılmamakta ve özel tertibat yaptırılmasına da gerek bulunmamaktadır. İstisna uygulamasında, aracın ilk iktisabını yapacak olan kişinin sakatlık derecesinin % 90 veya daha fazla olduğuna dair yetkili sağlık kuruluşlarından alınacak sağlık kurulu raporu aslı veya noter onaylı örneğini, araçların ilk iktisabının yapılacağı motorlu araç ticareti yapanlar tarafından vergi dairesine verilecek 2A numaralı ÖTV beyannamesine eklenmesi yeterlidir.

 

Sakatlık derecesi % 90'ın altında olanların ise söz konusu istisnadan yararlanabilmesi için:

1. Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik hükümleri uyarınca yetkili sağlık kuruluşundan alınan sağlık kurulu raporunun aslı veya noter onaylı örneğinin,

2. Aracın sakatlığa uygun olarak tadil edildiğine dair teknik belgenin aslı veya noter onaylı örneğinin,

3. H sınıfı sürücü belgesinin fotokopisinin, mükellef tarafından verilecek (2A) numaralı ÖTV beyannamesine eklenmesi gerekmektedir.

a) Sakatlık Derecesi

Sakatlık derecesi % 90'ın üzerinde olanlar için başka bir şart aranmaksızın, altında olanlar için ise "H" sınıfı sürücü belgesini haiz olunması ve araçta sakatlığına uygun hareket ettirici özel tertibat yaptırılması şartıyla istisna uygulanacaktır. Sakatlık derecesi % 90'ın altında olanlarda, bu şartları haiz olmak koşuluyla sakatlık derecesinin önemi bulunmamaktadır.

Hareket Ettirici Tertibatın Kapsamı

Kanunun 7 nci maddesinin 2 numaralı bendinin (b) alt bendi uygulamasında, hareket ettirici aksam olarak debriyaj, fren ve gaz pedalları ile vites kolunda sabitlenmiş bir şekilde özel tertibat yapılması gerekmekte olup, yapılan özel tertibatın kişinin sakatlığıyla uyumlu olması da yasal bir zorunluluktur. Sakatlık derecesi % 90'ın altında olanların gaz, fren, debriyaj pedalları ile vites kolunda sakatlığına uygun hareket ettirici özel tertibat yaptırmaksızın kullanabilecek olduğu araçlar ile aracı hareket ettirici özel tertibat sayılmayan (direksiyona topuz takılması, engelin bulunduğu taraftaki silecek kolu, sinyal, cam silecek kumandası, dörtlü flaşör, ön-arka cam su fıskiyesi, korna ve kontak gibi düzeneklerin diğer tarafa alınması veya direksiyon simidine monte edilmesi vb.) tadilat yapılmak suretiyle kullanılabilecek olan araçların ilk iktisabında söz konusu istisnadan yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.

Otomatik Vitesli Araçlarda İstisna Uygulaması

Otomatik vitesli araçlar, başka bir tadilat olmaksızın özel tertibatlı araç olarak değerlendirilmemektedir. Buna göre otomatik vitesli araçların gaz veya fren pedalı ya da vites kolunda sakatlığa uygun olarak yaptırılan tadilatlar, hareket ettirici özel tertibat sayılacak ve sağ ayağındaki veya sağ bacağındaki sakatlık nedeniyle bu şekilde otomatik vitesli araç kullanabilecek olanlar, bu araçları ilk iktisabında istisnadan yararlanabilecektir.

Anılan yasa hükmünün engellilerin sakatlıklarına göre ayrım yapılmasını öngören bir amaç gütmesi söz konusu olmayacağından, sol alt ekstremitede (ayak veya bacakta) sakatlığı olanlar için otomatik vitesin hareket ettirici özel tertibat olarak sayılması gerekmektedir. Buna göre, sağlık raporuna göre sadece sol alt ekstremitede sakatlığı bulunan malul ve engellilerin "H" sınıfı sürücü belgesi olması halinde, başkaca özel tertibat yapılmasına gerek olmaksızın otomatik vitesli araçları ilk iktisabında bu istisnadan yararlanmaları mümkün bulunmaktadır. Bu durumda sakatlık derecesi % 90'ın altında olup, sadece sol alt ekstremitede sakatlığı bulunan malul ve engelliler için verilecek (2A) numaralı ÖTV beyannamesine, aracın sakatlığa uygun olarak tadil edildiğine dair teknik belge yerine aracın otomatik vitesli olduğuna dair "uygunluk belgesi" nin aslı veya noter onaylı örneği eklenecektir.

 

ENGELLİ ARAÇ SATIŞI NASIL YAPILIYOR?

İstisnadan Yararlanılan Araçların Satışı

Kanunun 15 inci maddesinin 2 nci fıkrasının (a) bendine göre ilk iktisabında ÖTV istisnası uygulanan araçların istisnadan yararlananlar dışındaki üçüncü şahıslar tarafından (bağış, hibe veya satış şeklinde) iktisabında, adına kayıt ve tescil işlemi yapılan alıcı tarafından, araçların istisnadan yararlandığı ilk iktisabındaki matrah esas alınmak suretiyle, söz konusu aracı iktisap edenin kayıt ve tescil ettireceği tarihteki oran üzerinden ÖTV beyan edilmesi gerekmektedir. İstisnadan yararlanılarak ilk iktisabı yapılan aracın ilk iktisap tarihinden itibaren 5 yıl geçmeden satılması sırasında Kanunun 15 inci maddesinin 2 nci fıkrasının (a) bendi uyarınca ÖTV ödenmiş olması, bu süre içinde ilk iktisabı yapılacak diğer bir araç için istisnadan yararlanmayı sağlamamaktadır. Ayrıca, istisnadan yararlanılarak iktisap edilen aracın ilk iktisabından itibaren 5 yıl geçtikten sonra, istisnadan yararlanan kişinin, Kanunun 7 nci maddesinin 2 numaralı bendi kapsamında iktisap edeceği bir başka araç için de ÖTV istisnası uygulanması mümkün olup, bu şekilde istisnadan yararlanılabilmesi için eldeki aracın satılmasına gerek bulunmamaktadır.

Sağlık Kurulu Raporlarının Tarihi

Kanunun 7 nci maddesinin 2 numaralı bendindeki istisnadan yararlanmak için, 29/6/2006 tarihli ve 2006/10660 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının Resmi Gazetede yayımlandığı 16/7/2006 tarihinden önce alınmış olan raporların, söz konusu Kararname eki "Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik" hükümlerine uygun olarak yenileneceğine dair ÖTV mevzuatında herhangi bir hüküm bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu tarihten önce usulüne uygun olarak düzenlenmiş olan sağlık kurulu raporları da ÖTV istisnası uygulamasında geçerli bulunmaktadır.

Veraset Yoluyla Sadece İstisnadan Yararlanılan Aracın İntikal Etmesi

Muristen mirasçılara sadece bir aracın intikal etmiş olması, bundan başka mirasçılara intikal etmiş başka bir mal bulunmaması halinde, aracın miras hisselerinin tek bir mirasçıya devredilmesinin, devralan mirasçı açısından (kendi miras hissesine karşılık gelen kısmı hariç olmak üzere) "veraset yoluyla intikal" olarak değerlendirilmesi mümkün bulunmamaktadır. Bu işlemin, bir ivaz karşılığında yapılmasının satım, ivazsız olarak yapılmasının ise bağış olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu şekilde satım veya bağış olarak gerçekleşen devir işleminde Kanunun 15 inci maddesinin 2 nci fıkrasının (a) bendi kapsamında ÖTV uygulanması gerekecektir. Ancak muristen mirasçılara intikal etmiş olan terekenin birden fazla mal veya haktan ibaret olması halinde, diğer mirasçıların lehine miras hakkından feragatini gösteren belgenin ibrazı şartıyla istisnadan yararlanılmış olan aracın lehine feragat edilen mirasçıya intikalinin, "veraset yoluyla intikal" olarak değerlendirilmesi mümkün bulunmaktadır. Bu durumda istisnadan yararlanılan aracın bu şekilde varise intikali ve murisin istisnadan yararlandığı tarihten itibaren 5 yıllık sürenin bitimine kadar varis adına kayıt ve tescilli kaldıktan sonra satışında da ÖTV uygulanmayacaktır.

İstisnadan Yararlanılan Aracın Hurdaya Ayrılması

Kanunun 7 nci maddesinin 2 numaralı bendi kapsamında düzenlenen istisnadan yararlanılarak ilk iktisabı yapılan araçları, 5766 sayılı Kanunun 19/c maddesinin yürürlüğe girdiği 1/7/2008 tarihinden önce veya sonra deprem, heyelan, sel, yangın veya kaza sonucu hurdaya çıkaran malul ve engelliler, istisnadan yararlanılan aracın ilk iktisabından itibaren 5 yıl geçmemiş olsa dahi, 1/7/2008 tarihinden itibaren yeni bir aracı iktisap etmeleri halinde ÖTV istisnasından yararlanabileceklerdir.

ENGELLİ ARAÇ KODLAR 2022 YILI 

SÜRÜCÜ/SÜRÜCÜ ADAYI VE ARAÇLARA İLİŞKİN ENGELLİ ARACI KOD TABLOSU
(01/01/2022)


a) TABİPLER TARAFINDAN KULLANILACAK KODLAR 
01. Görüşün düzeltilmesi ve/veya korunması 
01.01. Gözlük
01.02. Kontakt Lens(ler)
01.05. Göz siperi
01.06. Gözlük veya kontakt lensler 
01.07. Kişiye özel optik aygıt 
02. İşitme desteği/iletişim desteği  
03. Uzuvlara yönelik protez/ortez 
03.01  Kol/kollar için protez/ortez
03.02  Bacak/bacaklar için protez/ortez
47.  İki tekerlekli araç kullanamaz
61. Gün içinde yapılan yolculuklar ile sınırlı (gün doğumundan bir saat sonra, gün batımından bir saat önce)
64. Araç hızı Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 100 üncü maddesinde belirtilen hız sınırlarından 10 km daha az olmalıdır. 
101. Monoküler
102. Ambulans, ticari araç veya resmi araç  kullanamaz
103. Sağlık raporu yenileme süreleri
103.01  Üç ayda bir sağlık kontrolü
103.02  Altı ayda bir sağlık kontrolü
103.03  Yılda bir sağlık kontrolü
103.04  Üç yılda bir sağlık kontrolü 
103.05  Beş yılda bir sağlık kontrolü

b)TRAFİK KURULUŞLARINCA KULLANILACAK  KODLAR                                                                                                                                
62. Kişinin yaşadığı yere göre .......km yarıçapı içinde veya yalnızca şehir/bölge içerisinde araç kullanabilir
63. Araçta yolcu taşıyamaz
65. En az kendi sürücü belgesi sınıfına sahip bir sürücü belgesi bulunan birinin refakatinde araç kullanabilir
66. Römorklu araç kullanamaz
67. Otoyollarda araç kullanamaz
68. Araç cinsine bakılmaksızın 0,20 promil üzerinde alkollü araç kullanamaz
69. EN 50436'ya uygun olarak alkol kilidi donanımına sahip araçların kullanımıyla sınırlıdır. Son kullanım tarihinin gösterimi opsiyoneldir (örneğin "69" veya "69(01.01.2016)")
70. ... tarafından verilen ... No.lu belge değişimi (üçüncü bir ülke durumunda AB/BM ayrımına olanak sağlayan işaret; örneğin "70.0123456789.NL") (Açıklama: Başka bir ülke tarafından verilen belgenin üçüncü bir ülke tarafından değiştirilmesinde ilgili ülkenin işareti ve belgenin numarası yazılır)
71. ... No.lu belge yedeği (üçüncü bir ülke durumunda AB/BM ayrımına olanak sağlayan işaret; örneğin "71.987654321.HR") (Açıklama: Başka bir ülke tarafından verilen belgenin üçüncü bir ülke tarafından verilen belgenin yenilenmesi sırasında ilgili ülkenin işareti ve belgenin numarası yazılır)
73. Sadece dört tekerlekli araçları kullanabilir.
79. Motosiklet/Motorlu bisiklet kullanımına ilişkin sınırlandırmalar ile BE sınıfı sürücü belgesine ilişkin düzenlemeler 
79.01. Sadece sepetli veya sepetsiz iki tekerlekli araçları kullanabilir.
79.02. Sadece M sınıfı sürücü belgesiyle kullanılabilen üç veya dört tekerlekli araçları kullanabilir.
79.03. Sadece üç tekerlekli araçları kullanabilir.
79.04. Üç tekerlekli araçlarda azami ağırlığı 750 kg. geçmeyen (hafif römork) römorkları takarak kullanabilir.
79.05. Güç/ağırlık oranı 0.1 kW/kg'ın üzerinde olan ve A1 sınıfı sürücü belgesiyle kullanılabilen motosikletleri kullanabilir.
79.06. İlgili tip onayı yönetmeliklerine aykırı olmamak kaydıyla, izin verilen en fazla ağırlığı 3.500 kg'ı geçen BE sınıfı araçları kullanabilir.
80. "24" yaşını doldurmadan A sınıfı sürücü belgesiyle kullanılabilecek iki tekerlekli araçları kullanamaz.
81. "21" yaşını doldurmadan A sınıfı sürücü belgesiyle gücü 15 kilovatı aşan üç tekerlekli motosikletleri kullanamaz. 
95. 2003/59/EC No.lu Direktif'in belirttiği profesyonel yeterlik şartını ... tarihine kadar sağlayan sürücüler.
96. B sınıfı sürücü belgesiyle 4.250 kg’a kadar olan otomobil ve kamyonet cinsi birleşik araçları da kullanabilir. (Açıklama: Belge sahibi, ilgili tip onayı yönetmeliklerine aykırı olmamak ve 29/5/2013 tarihli ve 28661 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliğinde belirtilen; eğitimi tamamlamak ya da yetenek ve davranış sınavını geçmiş olmak kaydıyla azami yüklü ağırlığı 4.250 kilograma kadar olan birleşik araçları kullanabilir.)
97. 3821/85 (2) (AET) No.lu Konsey Tüzüğü'nün yetki alanına giren C1 sınıfı araçları kullanmaya yetkili değildir


c) MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINCA KULLANILACAK KODLAR     
104. Sürücü kursunda otomatik vitesli araçla eğitime ve sınava katılarak sertifika alanlar sürücü belge sınıfına uygun sadece otomatik vitesli araçları kullanabilir.
105. İş Makineleri 
105.01 Yüzey Kazıma Makinesi
105.02 Beko Loder (Kanal Kazıma Makinesi)
105.03 Dozer (lastik tekerlekli)
105.04 Ekskavatör
105.05 Finişer
105.06 Forklift
105.07 Greyder
105.08 Mobil Rıhtım Vinci
105.09 Silindir
105.10 Vinç (Lastik tekerlekli)
105.11 Loder (Yükleyici)
105.12 Delik Delme ve Sondaj Makinesi
105.13 Zemin Süpürme Makinesi
105.14 Biçerdöver
105.15 İş Kamyonu
105.16 İş Makinesi (Yükleyici)
105.17 Terminal Traktör
105.18 Serdümen
105.19 Konteyner Saha Köprü Vinci
105.20 Konteyner Rıhtım Köprü Vinci
105.21 Konteyner Dorse Vinci
105.22 Dolu Konteyner Makinesi
105.23 Boş Konteyner Makinesi
105.24 Akaryakıt İkmal Makinesi
105.25 Pamuk Hasat Makinesi
105.26 Pamuk Toplama Makinesi
105.27 Arazöz
105.28 Beton Pompası
105.29 Oto Kreyn
105.30 Kazıyıcı-Yükleyici  
105.31 Mobil Vinç
105.32 Mack Taşıyıcı
105.33 Mıcır Serici
105.34 Asfalt Serme Makinesi
105.35 Manlift
105.36 Kaldırma Taşıma Vinci
105.37 Rotatif Kamyon(Kar savurucu)
105.38 Seyyar Parcar Boşaltma, Temizleme ve Yükleme Makinesi
105.39 Bezelye Hasat Makinesi
105.40 Transmikser


 d) SÜRÜCÜ ADAYLARI VE SÜRÜCÜLERDE ARANACAK SAĞLIK ŞARTLARI İLE MUAYENELERİNE DAİR YÖNETMELİĞİN 4’ÜNCÜ MADDESİNİN SEKİZİNCİ FIKRASI KAPSAMINDA OLUŞTURULAN KOMİSYON TARAFINDAN KULLANILACAK  KODLAR
10. Modifiye vites
10.02 Otomatik vites 
10.04 Uyarlanmış vites kolu
15. Modifiye edilmiş debriyaj 
15.01 Uyarlanmış debriyaj pedalı
15.02 Manuel debriyaj
15.03 Otomatik debriyaj
15.04 Debriyaj pedalının çalışmasını ya da aktivasyonunun durmasını önlemeye yönelik tedbir 
20. Modifiye edilmiş fren sistemleri 
20.01 Uyarlanmış fren pedalı 
20.03 Sol ayağa uyarlanmış fren pedalı
20.04 Tabana göre uyarlanmış fren pedalı
20.05 Eğik fren pedalı
20.06 Elle çalıştırılan fren
20.07 Azami Birim Kuvveti ile çalıştırılan fren… (N) (örnek: “20.07 (300N)”)
20.09 Uyarlanmış park freni 
20.12 Fren pedalının tıkanmasını önlemeye ya da aktivasyonunu sağlamaya yönelik önlem
20.13 Diz ile harekete geçirilen fren 
20.14 Harici güçle desteklenen fren sistemi
25. Modifiye hızlanma sistemi 
25.01 Uyarlanmış hız pedalı 
25.03 Eğik hız pedalı
25.04 Manuel hız pedalı
25.05 Diz ile harekete geçirilen hız pedalı 
25.06 Harici güçle desteklenen hızlanma sistemi 
25.08 Soldaki hız pedalı
25.09 Hız pedalının tıkanmasını önlemeye ya da aktivasyonunu sağlamaya yönelik önlem
31. Pedal uyarlamaları ve pedal tedbirleri 
31.01 Paralel pedallar ekstra seti
31.02 Aynı seviyede ya da aynıya yakın seviyede pedallar
31.03 Pedallar ayak yardımıyla çalıştırılmadığında hızlanma sistemi ve pedalların tıkanmasını önlemeye ya da aktivasyonunu sağlamaya yönelik önlem
31.04 Yükseltilmiş zemin
32. Kombine fren ve hızlanma sistemi 
32.01 Tek elle idare edilen kombine fren ve hızlanma sistemi
32.02 Dış bir güç tarafından idare edilen kombine fren ve hızlanma sistemi
33. Kombine fren, hız ve direksiyon sistemi 
33.01 Tek elle dış kuvvet tarafından idare edilen kombine hızlanma, fren ve direksiyon sistemi
33.02 İki elle dış kuvvet tarafından idare edilen kombine hızlanma, fren ve direksiyon sistemi
35. Modifiye kontrol düzeni (far düğmeleri, cam sileceği, korna, sinyal lambaları, vb.) 
35.02 Direksiyonu bırakmadan kullanılabilen kontrol cihazları
35.03 Direksiyondan sol eli çekmeden kullanılabilen kontrol cihazları 
35.04 Direksiyondan sağ eli çekmeden kullanılabilen kontrol cihazları
35.05 Direksiyon ve hız ile frenleme mekanizmalarının kontrolünü kaybetmeden idare edilebilen kontrol cihazları
40. Modifiye direksiyon 
40.01. Azami birim kuvveti ile çalıştırılan direksiyon … (N) (örneğin: “40.01(140N)”)
40.05. Uyarlanmış direksiyon simidi (daha büyük/kalın direksiyon simidi, azaltılmış çap, vb.)
40.06. Direksiyon simidinin uyarlanmış pozisyonu 
40.09. Ayakla işletilen direksiyon 
40.11. Direksiyon simidinde yardımcı cihaz (topuz, direksiyon çatalı vb.)
40.14. Tek elle/kolla işletilen alternatif uyarlanmış direksiyon sistemi
40.15. İki elle/kolla işletilen alternatif uyarlanmış direksiyon sistemi
42. Modifiye edilmiş arka/yan görüş cihazları  
42.01. Arka görüş için uyarlanmış cihaz
42.03. Yan görüş sağlayan ek iç cihaz
42.05. Kör nokta görüntüleme cihazı
42.06. Elektrikle çalışan dış dikiz aynaları
43. Sürücü koltuğu pozisyonu 
43.01. Normal görüş sağlayacak yükseklikte, direksiyon ve pedaldan normal uzaklıkta sürücü koltuğu
43.02. Vücut şekline göre uyarlanan sürücü koltuğu
43.03. Sabit duruş için sırt destekli sürücü koltuğu
43.04. Kol dayanağı olan sürücü koltuğu
43.06. Ayarlanabilir emniyet kemeri
43.07. Sabit bir duruş için destekli emniyet kemeri 
44. Motosiklet modifikasyonları 
44.01. Tek elle işletilen fren
44.02. Uyarlanmış ön frenler
44.03. Uyarlanmış arka frenler
44.04. Uyarlanmış hız sistemi
44.08. Motosiklet hareket halinde, dururken ve beklerken sürücünün iki ayağının da aynı anda yere değebileceği  şekilde uyarlanmış koltuk yüksekliği,
44.09. Azami birim kuvveti ile çalıştırılan ön fren …(N)    (örneğin: “44.09(140N)”)
44.10. Azami birim kuvveti ile çalıştırılan arka fren …(N) (örneğin: “44.10(140N)”)
44.11. Uyarlanmış ayak dayama yeri
44.12. Uyarlanmış tutma kolu
45. Sadece sepetli motosiklet kullanabilir
46. Sadece üç tekerlekli motosiklet kullanabilir
47.  İki tekerlekli araç kullanamaz
50. Sadece…………..plaka/şasi numaralı aracı kullanabilir.
78. Sadece otomatik vitesli araç kullanabilir
102. Ticari araç, resmi araç, ambulans kullanamaz

Engelli Araç İptal Projesi İle İlgili Başlıklar

engelli aracı söküm projesi istanbul, büyükçekmece engelli aracı iptali, silivri engelli aracı sökümü, çatalca engelli aracı söküm projesi, istanbul engelli aracı iptali, beylikdüzü engelli aracı söküm, avcılar engelli aracı tadilat projesi, küçükçekmece engelli aracı iptali, istanbul engelli aracı söküm projesi, arnavutköy engelli aracı tadilatı, bakırköy engelli aracı söküm tadilatı, bahçelievler engelli aracı söküm projesi, bağcılar engelli aracı söküm, fatih engelli aracı proje çizme, zeytinburnu engelli aracına proje tadilatı, şişli engelli aracı projesi, beyoğlu engelli aracı projeleri, beşiktaş engelli araçları söküm projeleri, sarıyer engelli aracı iptal projesi, gaziosmanpaşa engelli aracı sökümü, bayrampaşa engelli aracı tadilat projesi, eyüp engelli aracı söküm projesi, kağıthane engelli aracı söküm projesi, kadıköy engelli aracı iptali, sultnbeyli engelli aracı sökümü, sancaktepe engelli aracı söküm projesi, ümraniye engelli aracı iptali, ataşehir engelli aracı söküm, sultangazi engelli aracı tadilat projesi, tuzla engelli aracı iptali, istanbul engelli aracı söküm projesi, maltepe engelli aracı tadilatı, engelli araç projesi, istanbul engelli aracı projesi, büyükçekmece engelli aracı söküm projesi, istanbul engelli aracı aparat söküm projesi, araç projesi