TEL 0212 861 00 81
CEP 0532 285 60 61
Çalışma Saatleri
09:00 - 20:00

AİTM'YE GÖRE UYGUNLUK BELGESİ

Yurt Dışından getirilen araçlar ile yurt içinde imal edilen araçlara düzenlenir, İki bölümden oluşur. 1- Uygunluk Belges...

ARAÇ MOTOR DEĞİŞİM TADİLAT PROJESİ

Araçlarda kazalardan dolayı veya motor blogunun patlamasından dolayı aracın motor blogu değişmektedir. Bu durumda araca motor tadilat araç projesi çizilmesi gereği duyulmak...

OKUL TAŞITI ARAÇ PROJELERİ

1. Okul Taşıtı Münrefit Araç Projeleri Okul taşıtı münferit araç uygunluk projelerinde araçlar Türk Standartları Enstitü...

ARAÇ KOLTUK EKLEME PROJELERİ

Fabrikadan N1 sınıfı panelvan kamyonet olarak üretilen araçlara koltuk ekleme araç projeleri çizilir. Aracın Trafiğe çıkış tar...

 

Araç Koltuk Ekleme Projesi

15 ŞUBAT 2024 TSE ARAÇ PROJE ÜCRETLERİ

15 Şubat 2024 tarihi itibarı ile araç proje tse araç kontrol merkezi ücretleri 1866 lira'dan 2.952 lira'ya yükseltilmiştir. 

Fabrikadan N1 panelvan kamyonet olarak üretilen araçlara cam ve koltuk montajı yapılarak ve  araç koltuk ekleme projesi yapılarak,  N1 sınıfı yanları camlı çift sıra koltuklu BB van, panelvan kamyonet yapıyoruz. Koltuk ekleme proje tadilatlarında dikkat edilmesi gereken önemli nokta aracın trafiğe çıkış tarihi itibari ile aracın 5 yaşı doldurması gerekmektedir. Çünkü beş yaşını doldurmayan araçlara koltuk ilave projesi yapıldığında  % 11 Ötv özel tüketim vergisi ödemek zorundadır, çünkü panelvan araçlar trafiğe çıkarken % 4 ötv vergisi ödenmektedir, cam koltuk ekleme yapıldığında Ötv vergisi % 15 olarak yatırılması gerekmektedir, % 4 ötv vergisi araç trafiğe çıkarken yattığından kalan % 11 ötv vergisi cam koltuk eklendiğinde ve koltuk projesi çizildiğinde araç muayenesi yapıldığında nakil vasıtaları vergi dairesine cam koltuk ekleme faturası ve cam koltuk projesi faturaları ile birlikte nakil vasıtaları vergi dairesine başvuru yaparak kalan % 11 ötv ödemek zorundadır, ötv ödenmeden araç ruhsatı çıkarılamaz, 5 yaşını dolduran araçlarda ötv vergisi çıkmaz.

Koltuk ekleme projesi yapılan araçlar Tüvtürk araç tadilat muayene randevusu alınacak v daha sonra Tüvtürk araç tadilat muayene 01 Ocak 2024 tarihi itibari ile araç muayene ücreti 1.821 tl ödeyerek araç tadilat muayenesi yaptırması gerekmektedir, araç tadilat muayenesi bittikten sonra araç koltuk ekleme tadilat projesi ve araç muayene raporları ile birlikte araç sahibi  notere başvuru yapılarak  araç koltuk ekleme  ruhsatı için 1.140 türk lirası ödeyerek  ruhsata işletmiş olur. 01 Ocak 2024 tarihi itibari ile noter ruhsat değişim ücretleri 1.140 lira olmuştur.

Otobüsü Minibüsü Çevirme Araç projesi

Otobüs olarak hizmet veren araçlarında koltuk sökülerek minibüse çevrilmesi, 17+1 kişilik, 18+1 kişilik otobüs araçlardan koltuk sökümü yapılarak otobüsten minibüse araç projesi yapılarak, araç 16+1 kişilik minibüse çevrilmesi için araç koltuk söküm tadilat projesi yapılması gerekmektedir. Koltuk söküm araç tadilat projesi yapılarak minibüse çevrilen araçlarda trafik sigortası otobüse göre çok uygun fiyat çıkmaktadır. Otobüsten minibüse çevrilen araçları b sınıfı ehliyet sahibi şoförler’de kullanabilmektedir ve otobüsten minibüse çevrilen araçlarda takoğraf gerek yoktur. Araç projesi yapılarak otobüsten 16+1 kişilik minibüse veya 15+1 kişilik minibüse  çevrilen araçlarda ötv vergisi çıkmaz. Ancak araç trafiğe çıkış tarihi itibari ile gün ay yıl olarak 5 yaşını doldurmayan otobüsten 10-15 kişilik minibüse çevrilen araçlarda ötv vergisi çıkmaktadır, otobüsten 10-15 kişi arası minibüse çevrilen 5 yaşını doldurmuş araçlarda ötv vergisi çıkmaz.

01 Ocak 2024 yılı Otobüsü minibüse çevirme araç projesi, tse araç kontrol merkezi ücreti 1866 liradan, yeniden değerlendirme oranı % 58 artarak 2.952 liraya yükseltilmiştir. Otobüsü minibüse çevirme araç ruhsat değişim ücreti 717 liradan % 58 artarak 1.140 lira olmuştur. 01 Ocak 2024 tarihi itibarı ile otobüsü minibüse çevirme egzoz muayene ücreti 256 lira olmuştur.

Araç Motor Değişim Projesi

Araçlarda kullanılan motorların ekonomik ömürlerini tamamlaması veya araç kazalarından dolayı araçlara yeni motor takılması durumunda, araca takılan yeni motorun araca uygun olup olmadığı ve  araç ruhsatına işlenmesi için motor değişim araç projesi yapılması gerekmektedir. Araç üzerinden çıkarılan motor ile takılan motor aynı fabrikadan üretilmiş olması ve silindir hacimleri aynı olmak zorundadır. Ancak motor beygir güçleri benzinli araçlarda motor gücü  %30  dizel araçlarda % 50 motor beygir güçleri farklı olabilir, bu durumda motor değişim projesi çizilebilir.                                                                                                                                         

1. Tip Onayı Belgesine istinaden uygunluk belgesiyle tescil işlemi yapılmış olan araçlar üzerinde yapılacak motor değişikliğinde emisyon seviyeleri aracın orijinal motoru ile eşdeğer veya daha iyi olan motor kullanılmalıdır.

2. Orijinal tipinin haricindeki motor değişikliğinde;

- Aracın imal yılı (modeli) esas alınarak aynısı veya daha sonra imal edilen ve asgari mevcut emisyon seviyesinde motorlar kullanıldığında ve Motor Mukayese Raporunda (yetkili teknik sorumlu tarafından düzenlenmiş) benzinli araçlarda aracın ilk imalatındaki motor gücünden %30 dan fazla güç farkı, dizel araçlarda aracın ilk imalatındaki motor gücünden %50 den fazla güç farkı olmadığında, tadil edilen motor için aracın orijinal motoru ile aynı motor ailesine sahip olması şartı ile egzoz emisyonu ve araç dış gürültüsünün ilgili yönetmeliklere göre tip onay belgesi veya teknik servis raporu aranmaz.

- Güç farkının yukarıda belirtilen değerlerden daha fazla olması veya aracın imal yılından (modeli) daha önce imal edilen motor kullanılması durumunda ya da yakıt sisteminin benzinli motordan dizel motora, dizel motordan benzinli motora tadil edildiğinde, tadil edilen motor için; egzoz emisyonu, araç dış gürültüsü, motor gücü ve dizel egzoz dumanı mevzuatından ilgili mevzuatına göre uygulanabilir olanlar için tip onay belgesi veya teknik servis raporu aranır.

3. Motorun gücü vb. genel özelliklerini etkileyecek, parça değişiklikleri, tadilat seti kullanımı veya işlemci programlarında değişiklik yapılması durumunda, egzoz emisyon ve araç gürültüsünün ilgili yönetmelikler de belirtilen değerler içinde kaldığı tevsik edilmelidir.

(Değişik:RG-24/6/2017- 30106)  LPG yakıt sistemli araçlarda yapılan motor değişikliklerinde yapılan tadilatın BM/AEK Regülasyon67’ye uygunluğu, LNG/CNG yakıt sistemli araçlarda yapılan motor değişikliklerinde yapılan tadilatın BM/AEK Regülasyon 110’a uygunluğu teknik servis tarafından tevsik edilmelidir         

Motor değişimi araç proje ücretleri 1866 liradan. 01 Ocak 2024 tarihi itibari ile yeniden değerlendirme oranı % 58 artarak 2.952 lira olmuştur. Motor değişimi noter araç ruhsat değişim ücreti 717  liradan 01 ocak 2024 tarihi itibari ile 1140 liraya yükselmiştir. 01 Ocak 2024 tarihi itibari ile motor değişim egzoz muayene ücretleri 180 liradan 250 lira olmuştur.                                            

2024 Yılı Okul Taşıtı İptal Projesi

Fabrikadan okul taşıtı olarak çıkmış okul taşıtı araçların veya sonradan okul taşıtı ekipmanları monte edilerek aracın okul taşıtına çevrilmesi için, araç okul taşıtı projesi çizilmesi yapılarak okul taşıtına çevrilir. Bu araçların 12 yaşını doldurmasından dolayı veya turizm’de kullanılacak olmasından dolayı araçların okul taşıtından çıkarılması gerekmektedir, bunun için yetkili makine mühendisine başvuru yapılarak okul taşıtı iptal projesi yapılması gerekmektedir. Okul taşıtı iptal projesinde aracın okul taşından çıkarılması durumunda araçlarda istiab haddi sorunu çıkmaktadır, okul taşıtı araçlarda koltuk başı yolcu ağırlığı 50 kğ olarak hesaplanır. Araç okul taşıtı iptal projesi yapıldığında ise M2-M3 sınıfı araçlarda yolcu başı ağırlık 71 kğ olarak hesaplanmaktadır, araç okul taşıtı iptal projesinde istiab haddine takılan araçlarda koltuk sökümü yapılması gerekmektedir.

Okul taşıtı iptal projesi yetkili makine mühendisi tarafından çizildikten sonra araç TSE araç kontrol merkezine aracın gitmesi gerekmektedir, 01 Ocak 2024 yılı araç proje TSE araç kontrol merkezi ücreti 2.952 TL  ödeyerek araçlarının kontrolünü yaptırabilirler, tse araç kontrolü yapıldıktan bir gün sonra araç okul taşıtı iptal projesi onaylanır, Okul taşıtı iptal projesi ile birlikte 01 ocak 2024 yılı tüvtürk araç tadilat muayene ücreti 1.821 tl ödeyerek Tüvtürk araç tadilat muayenesi yapılması gerekmektedir, araç tadilat muayenesi yapıldıktan sonra araç okul taşıtı iptal projesi ile birlikte araç tadilat muayene raporları ile birlikte araç sahibi notere başvuru yaparak 2024 yılı araç ruhsat ücreti 1.140 türk lirası ruhsat değişim ücreti ödeyerek araçlarını okul taşıtından çıkarmış olur.

Okul Taşıtı Araçlar'da Yaş Sınırı Kaç Yıldır?

Okul taşıtı araçlarda yaş sınırı 12 yaş olarak belirlenmiştir, 12 yaşını dolduran oluş taşıtı araçların okul taşıtından çıkarılması için araç tadilat projesi çizdirilmesi gerekmektedir. Okul taşıtlarında yaş hesaplaması aracın üretildiği yıldan sonraki ilk takvim yılı baz alınarak hesaplanmaktadır.

Engelli Aracı Projesi

01 Temmuz 2023 yılı engelli aparat sökümü tse araç kontrol merkezi ücreti 1.866 tl olmuştur. 01 Temmuz 2023 yılı engelli aracı montajı tse araç kontrol merkezi ücreti 2.472 tl olmuştur.

ÖTV muafiyetli araç hakkından yüzde 90 ve üzerinde engeli bulunan vatandaşlar yararlanabiliyor. Yüzde 90 ve üzeri engele sahip kişiler için bir yaş sınırlaması yok ve belirleyeceği kişiler de aracı kullanabiliyor. Engelli kişi 18 yaşının altında veya araç kullanamayacak durumda ise aile bireylerine bu aracı kullanma hakkını tanınıyor. Ayrıca yine bu kişiler, aracın satın alım işlemlerini gerçekleştirebiliyor. ÖTV muafiyetli araç alımından şehit eş veya çocuklarından birisi, eş ve çocuğu yoksa anne veya babasından birisi bir defaya mahsus yararlanabiliyor. Peki, 2024 engelli araç limiti ne kadar olacak?

ÖTV muafiyetli araç alımında motor silindir hacmi 1600cc ve altı binek otomobiller ile 2800cc ve altı hafif ticari ve tüm motosikletler tercih edilebiliyor. ÖTV muafiyetli araçlar 5 yıl boyunca satılamaz veya devredilemez. Aynı zamanda ÖTV muafiyetinden yararlanan kişi, 5 yıllık süre içinde 2. bir araç satın alamaz. İşte, engellilere 2024 ÖTV muafiyetli araç üst limiti...

2024 YILI ENGELLİLERE ÖTV ÜST LİMİTİ NE KADAR OLDU?

Malul ve engelli vatandaşlar için araç alımında uygulanan istisna limiti de arttı.

Buna göre, 2023 yılında 1 milyon 4 bin 200 lira olan ÖTV istisnası tutarı, 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren yüzde 58,46 artışla 1 milyon 591 bin 200 liraya yükseldi.

ENGELLİLER HANGİ ARAÇLARI ALABİLİYOR?

ÖTV muafiyetli araç alımında motor silindir hacmi 1600cc ve altı binek otomobiller ile 2800cc ve altı hafif ticari ve tüm motosikletler tercih edilebiliyor.

Fabrikadan sıfır olarak üretilen veya ikinci el araç alan engelli  vatandaşlarımızın kullanacakları şekilde aparat montajı yapılarak bu araçların tescil edilebilmesi için engelli aracı araç tadilat projesi yapılmasıdır. Bu araçların satışı esnasında satış yapabilmeleri için araçlarda bulunan aparatların sökülmesi ve  engelli aracı aparat söküm montaj projesi yapılarak satışı yapılabilmektedir. Engelli aracı iptal projesi yaptırılmaması durumunda, satış esnasında araç satışı ancak araç ruhsatı ve plakları notere teslim edilerek çekme belgeli olarak satış yapılabilmektedir. Çekme belgeyle engelli aracı satışı yapmak sonradan aracın trafiğe çıkması için engelli aracı iptal projesi yapılacak ve  araç tse araç kontrol merkezi İstanbul Avrupa yakası Hadımköy tse araç kontrol merkezine 2023 yılı araç projesi dosya inceleme ücreti 1866 lira araç kontrollerini yaptırabilirler,.  Tüvtürk’e 2023 yılı araç muayene ücreti  1.149 tl ödeyerek araç tadilat  muayenesi yapıldıktan sonra, Noter araç ruhsat değişimi ücreti 2023 yılı 717 tl Türk lirası ödeyerek noterden ruhsatın çıkarılması ve şöförler odasından  tl ödeyerek  plaka basım işlemi yapılarak araç trafiğe çıkarılmış olur. Engelli araçları  sıfır olarak alınan araçlar ötv muaf olduğu için beş yılı doldurmadan satılamaz, ancak ötv vergisi ödemek şartıyla satış yapılabilir.

Minibüsü Otomobile Çevirme Araç Projesi

Fabrikadan otomobil olarak üretilmiş m2 sınıfı 8+1 kişilik araçları, Ticari taşımacılıkta kullanmak üzere araç koltuk ekleme projesi yapılarak, otomobil’den minibüs’e araç tadilat projesi yaptırılır.  Dolayısıyla 8+1 kişilik m1 sınıfı araca koltuk ekleme projesi yapılarak, araç m2 sınıfı 9+1 kişilik minibüse çevrilerek yolcu taşımacılığında kullanılmaktadır. Minibüse çevrilen araçları tekrar otomobil olarak kullanmak isteyen kişiler, minibüsü otomobile çevirmek için araçtan bir koltuk söktürerek ve  minibüsten otomobile araç tadilat projesi yapılarak, araçlarını otomobil’e  çevirmiş olur.

Minibüsü otomobili çevirme araç tadilat projesi yapıldıktan sonra 2023 yılı araç muayene ücreti 1,149   lira ödeyerek  Tüvtürk araç tadilat muayenesi yaptırılması gerekmektedir. Araç tadilat muayenesi yapıldıktan sonra araç tadilat projesi ve araç muayene raporları ile birlikte araç sahibi, notere başvuru yapılarak 2023 yılı araç ruhsat ücreti olarak 717 türk lirası  ruhsat değişim ücreti ödeyerek  aracını minibüsten otomobile çevrilmiş olur. Minibüsü otomobile çevirme araç egzoz muayene ücreti 110 liradan, 180 liraya yükseltilmiştir.

Karavan araç tadilat projesi

10 Şubat 2023 tarihi itibarı ile karavan projesi tse araç kontrol merkezi ücreti 2.952 lira olmuştur.

Karayolları trafik yönetmeliği 3. maddesinde yer alan en az aşağıdaki ekipmanları kapsayan yatacak yeri olan özel maksatlı M1 sınıfı SA kodlu motorlu araçtır.

1.      Koltuklar ve masa

2.      Koltuklardan da dönüştürebilecek uyku yatağı

3.      Yemek Pişirme İmkanları

4.      Depolama ve saklama imkanları

Bu ekipmanlar karavanın yaşam bölümüne sabit olarak monte edilir, ancak  masa kolayca çıkarılabilecek şekilde olabilir. Koltukların sabit olması gerekmektedir. Yemek pişirme imkanının zorunlu olmasından dolayı ocağa ihtiyaç vardır, ancak ocak sabit olmalı portatif ocaklar kabul edilmemektedir.

Minimum gereklerin yanı sıra araçta opsiyon olarak tercih edilebilecek elektrikli cihazların (TV, Buzdolabı, vs) bulunması halinde bu cihazların enerjiyi harici kaynaktan alması (Güneş enerjisi, Harici akü, Şebek elektriği vb) veya EMC (Elektro Manyetik Uyumluluk) belgeli cihazların kullanılması gerekmektedir.

Panelvan kamyon veya kamyonet, M2 kategorisi minibüs, M3 kategorisi otobüs, N1,  şasi kamyonet N2, N3 kategorisi şasi kamyonlar yönetmeliklere uygun tadilat ve karavan projesi ile M1 kategorisi SA motorlu karavana tadil olabilir.

Minibüs araçlardan koltuk sökümü yapılarak ve araca karavan ekipmanları monte edilerek, araç karavan projesi çizilerek araç motorlu karavana çevrilir.

Karavan Araç Proje ücretleri 

01 Ocak 2024 yılı Karavan projesi tse araç kontrol merkezi ücreti 2.952 lira olmuştur.

01 Ocak 2024 yılı Karavan projesi araç tadilat muayenesi ücretleri 1.821 lira olmuştur.

01 Ocak 2024 yılı Karavan Projesi Noter araç ruhsatı değişim ücretleri 1.140 lira olmuştur.

01 Ocak 2024 yılı Karavan projesi araç egzoz muayene ücreti 256 lira olmuştur.

Öncelikle kullanım ihtiyacına göre  karavan yapılacak araç seçildikten sonra, müşteri kullanım şartlarına göre karavan yapılacak aracın yaşam bölümüne karavan ekipmanlarının monte edilmesi gerekmektedir. Karavan ekipmanları sabit olarak monte edilmelidir, sadece masa söküp takılabilir olabilir, yemek pişirme bölümündeki tezgah altındaki mutfak tüpüne mutlaka menfez yapılmalıdır. Araçta buzdolabı olması durumunda karavan araçta güneş enerji sistemi veya kamp alanlarında kullanılacaksa elektriği kamp alanında kullanacak şekilde araca elektrik sistemi yapılmalıdır.

Karavan yapılacak araç hazırlandıktan sonra karavan araç projesinin hazırlanması için tse yetkili makine mühendisine başvuru yapılarak, karavan yapılacak aracın yaşam bölümüne yapılan tadilatlara göre tse yetkili makine mühendisi tarafından karavan araç tadilat projesi hazırlanmalıdır.

Karavan araç tadilat projesi hazırlandıktan sonra araç tse araç kontrol merkezine araç projesini hazırlayan yetkili makine mühendisinin vermiş olduğu dosya başvuru numarası ile başvuru yapılarak ve 2.952 türk lirası tse araç kontrol merkezi ücretini ödeyerek, tse araç kontrol merkezindeki yetkili makine mühendisleri tarafından araç kontrolü yapıldıktan sonra, araç kontrolünde araca takılan ekipmanlar eksiksiz düzgün montaj yapılmış ise araç kontrol formu oluşturularak tse merkezine rapor edilir. Araç projeye uygun yapılmamış ise veya düzgün montaj yapılmamış ise araç eksikleri bildirilerek aynı gün içerisinde, tekrar araç  kontrolü için  tse araç kontrol merkezine başvuru yapmaları halinde ücretsiz bakılacaktır, Tse araç kontrol merkezine tekrara kalan araçlar 3 iş içinde tse araç kontrol merkezine gitmeyip, farklı gün başvuru yaparsa 01 ocak 2024 tarihi itibari ile 544 lira tse araç  kontrol merkezi tekrar ücreti ödenecektir.  Tse araç kontrol merkezi tarafından olumlu rapor oluşturulan araçların araç karavan tadilat projeleri, 1 veya 2 gün içerisinde tse tarafından onaylanır, Araç karavan projesini hazırlayan,  tse yetkili makine mühendisi ekranına düşer.  Araç karavan projesi projeyi hazırlayan makine mühendisinden alınan karavan projesi ile araçla araç tadilat muayenesi için, Tüvtürk araç muayene istasyonuna başvuru yapılarak istasyona araç  tadilatı muayene ücreti 2024 yılı ücreti 1.821 tl ödeyerek, araç karavan tadilat muayenelerini yaptırmalıdırlar.

 Araç karavan tadilat muayenesi tamamlandıktan sonra araç karavan projesi ve araç muayene raporları ile birlikte araç sahibi notere başvuru yaparak 2024 yılı araç ruhsat ücreti  1.140 lira ruhsat değişim ücretini ödeyerek araçlarını karavan çevirmiş olurlar.

Karavan ruhsatı çıkarıldıktan sonra, araç ruhsatı ve araç karavan proje ile birlikte nakil vasıtaları vergi dairesine başvuru yaparak araçlarının maliye kayıtlarını karavan olarak düzeltmeleri gerekmektedir. Karavan araçlar genelde otobüs, minibüs, kamyonet araçlardan motokaravan’a döndüğü için maliye kayıtlarını  motokaravan veya karavan olarak değiştirmezseniz, araç maliye kayıtları eski araç bilgileri gözüktüğü için yanlış motorlu taşıtlar vergisi ödemiş olursunuz. Böyle cezai durumlarla karşılaşmamak için karavan aracınızın maliye kaydını yaptırmayı ihmal etmeyin.

Karavan ruhsatı çıkarılan aracı trafik sigortası mutlaka trafik sigortasını yaptırdığınız yetkili sigorta acentesine başvuru yaparak karavan trafik sigortasına çevirmelisiniz.  Karavan sigortası yaptırmaz iseniz kaza anında maddi olarak zararlı çıkarsınız sigorta şirketi hasarınıza kısmi ödeme veya kullanım tarzından dolayı hasarınızı reddedebilir

Araç Lpg söküm projesi

Benzinli araçların yakıtlarından tasarruf edebilmek için araçlara lpg yakıt sistemi montajı yapılır araca lpg yakıt sistemi takıldıktan sonra, araç ruhsatına işletilebilmesi için araca  araç lpg projesi çizilerek  işletilmesi mümkündür. Araçlara takılan lpg sistemi sökümünde ise araç lpg söküm projesi çizilmesi gerekmektedir. Araç lpg söküm projesi yapıldıktan sonra araç tadilat muayenesi yapılması gerekmektedir, araç tadilat muayene ücreti 01 Ocak 2024 tarihi itibari ile 1.821 tl olmuştur.  Araç tadilat muayenesi yapıldıktan sonra araç lpg söküm projesi ve araç muayene raporu ile birlikte, araç ruhsat sahibi notere başvuru yaparak 1.140 türk lirasına ücreti ödeyerek araç ruhsat değişimi yapılabilmektedir.

Minibüsü kamyonete çevirme projesi

Fabrikadan otobüs ve minibüs olarak üretilmiş veya sonradan cam koltuk takılarak ve araç projesi çizilerek otobüs veya  minibüs araçların ticari olarak yaş sınırından dolayı kullanılmaması veya ihiyaçtan dolayı panelvan kamyonete veya açık kasa kamyonete çevrilir. Otobüsten veya minibüsten kamyonete çevirebilmek için araç tadilat projesi çizilmesi gerekmektedir. Otobüsten veya minibüsten kamyonete çevrilen araçlar, Araç Egzoz muayenesi yaptırmaları gerekmektedir, egzoz muayene ücreti 01 Ocak 2024 tarihi itibari ile 256  tl olmuştur, aracın mevcut egzoz muayenesi varsa, araç tadilat yapıldığı için araç proje tarihinden sonra yapılması zorunludur. Araç tadilat muayenesi Tüvtürk’ 1.821 türk lirası ödeyerek araçlarını, araç tadilat muayenesi yaptırmaları gerekmektedir. Araç tadilat muayenesi yapıldıktan sonra, araç minibüsü kamyonete çevirme projesi ve tüvtrük araç muayene raporları ile birlikte araç sahibi notere başvuru yaparak, 1.140 türk lirası ödeyerek araç ruhsatını değiştirerek araçlarını otobüsten veya minibüsten kamyonete çevirmiş olurlar.

Otobüsten veya minibüsten aracı panelvan kamyonete veya açık kasa kamyonete çevirmek için en çok dikkat edilmesi gereken aracın azami yüklü ağırlığının 3500 kg geçmemesi gerekmektedir. Aracın azami yüklü ağırlığı 3500 kğ üzeri olursa araç panelvan kamyon olur.

Otobüsten veya minibüsten kamyonete çevrilen araçlarda ÖTV vergisi çıkar mı?

Otobüsü veya minibüsü kamyonete çevrildiğinde araç trafiğe çıkış tarihi itibari ile gün ay yıl olarak 5 yaşını doldurmamış ise araç ötv vergisi çıkar, aracın 5+1 veya 4+1 kişilik panelvan kamyonete çevrildiği durumlarda araç 5 yaşını doldurmamış ise % 11 ötv vergisi çıkmaktadır.

2024 Yılı Araç Tente Projesi

Fabrikadan açık kasa olarak üretilen kamyon ve kamyonet araçlara müşterilerin araçlarını seyyar tenteli olarak kullanmaları  durumunda,  araçlara seyyar tente veya branda tente montajı yapılarak araçlarını seyyar tenteli kamyon, seyyar tenteli kamyonete,  brandalı tenteli kamyon, brandalı tenteli  kamyonet araçlara, araç seyyar tente projesi veya  brandalı tenteli araç tadilat projesi yaptırmaları gerekmektedir. Araç brandalı tenteli tadilat projesi çizildikten sonra tse araç kontrol merkezine, araç kontrolü için aracın götürülmesi gerekmektedir. Tse araç kontrol merkezi İstanbul Avrupa yakasında hadimköy’de, İstanbul Avrupa yakası Sancaktepe’de araç kontrol hizmeti sunmaktadır. Tse araç kontrol merkezi ücreti 2.952 türk lirası olarak tahsil edilmektedir. Araç tse araç kontrol merkezinde araçların kontrolü yapıldıktan 1-2 gün sonra, araç projesini hazırlayan yetkili makine mühendisine başvuru yaparak araç seyyar tente projesini aldıktan sonra, TÜVTÜRK araç tadilat muayenesi ücreti 1.821 tl ödeyerek yaptırabilirler. Araç tadilat muayenesi sonrası noterden ruhsat değişimi yapılması gerekmektedir.

Kamyonet Seyyar tente projesi

Fabrikadan açık kasa olarak üretilen n1 sınıfı kamyonet araçlar, n2 ve n3 sınıfı kamyon araçlara sonradan monte edilen seyyar tente, tente  branda montajları sonradan müşterinin araçlarını açık kasa olarak kullanacağından dolayı seyyar tente, brandalı tenteleri sökülerek araçlarını açık kasa olarak kullanmaları durumunda, bu araçlara seyyar tente söküm projesi, branda tente söküm projesi yapılması gerekmektedir. Tse yetkili makine mühendisi tarafından hazırlanan araç tente söküm projesi yapılan araçların tse araç konrol merkezlerine, kontrol için gitmeleri zorunludur tse araç kontrol merkezi ücretleri 1.866 Türk lirasıdır. Araç seyyar tente söküm projesi araç kontrol merkezinde onaylandıktan sonra, araç seyyar tente söküm projesini hazırlayan makine mühendisinden bir gün sonra alınıp, Tüvtürk’e 1.821 türk lirası ödeyerek araç tadilat muayenesi yaptırmaları zorunludur. Araç tadilat muayenesi bittikten sonra, araç sahibi seyyar tente söküm projesi ve araç tadilat muayene evrakları ile birlikte notere başvuru yaparak ruhsat değişim ücreti olarak 20234 yılı 1.140 tl ödeyerek araçlarının ruhsatlarından seyyar tente ibaresini kaldırmış olurlar.

MOTORLU ARAÇLAR VE RÖMORKLARIN İMAL YILININ BELİRLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ

(TEBLİĞ NO: SGM-2011/12)

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, ülkemize ithal edilen veya ülkemizde imal ya da monte edilen motorlu araçlar ve römorkların imal yılını belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, aşağıda belirtilen yönetmelikler kapsamında yer alan ve 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre trafik tescilini gerektiren ve Tebliğde araç olarak anılan motorlu araçlar ve römorklarına uygulanır.

a) 28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği (2007/46/AT) (MARTOY),

b) 8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman Traktörleri, Bunların Römorkları ve Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen Makinaları ile Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (2003/37/AT) (TORTOY),

c) 23/12/2004 tarihli ve 25679 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT) (MOTOY).

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ;

a) 3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesine,

b) Karayolları Trafik Kanununun 5 inci, 19 uncu, 20 nci ve 29 uncu maddelerine,

c) MARTOY’un 18 inci, 24 üncü ve 50 nci maddelerine,

ç) 28/11/2008 tarihli ve 27068 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmeliğin 5 inci ve 7 nci maddelerine,

dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4 – (1) MARTOY, TORTOY ve MOTOY’da yer alan tanımlara ek olarak bu Tebliğde geçen;

a) Aracın sevke hazır hale gelmesi: Aracın üretim bandından çıktıktan sonra bütün kontrollerinin tamamlanması aşamasını,

b) Araç: Bu Tebliğin amaçları bakımından; MARTOY, TORTOY ve MOTOY’da tanımlanan, karayolunda kullanılan motorlu araçları ve römorklarını,

c) İmal yılı: Araçların yaşının belirlenmesi amacıyla uygunluk belgesi üzerinde yer alan gün/ay/yıl olarak belirtilen imal tarihinin yılını belirtmekte olup, 18/2/1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2 nci maddesinin (18) numaralı bendinde ve 11 inci maddesinde anılan model yılı ile aynı anlamda olduğunu,

ç) Tip onayı belgesi: Bir onay kuruluşunun belli bir araç tipinin onaylandığını resmi olarak bildiren AT tip onayı belgesini veya Bakanlık tarafından düzenlenen ulusal tip onayı belgesini,

d) Ulusal tip onayı belgesi: Ulusal mevzuatta hüküm altına alınan, geçerliliği ülke sınırlarıyla sınırlı olan ve Bakanlık tarafından düzenlenen belgeyi,

e) Uygunluk belgesi: MARTOY, TORTOY ve MOTOY’da belirtilen, imalatçı tarafından düzenlenen ve anılan yönetmeliklere uygun olarak onay verilmiş bir seri tipine ait bir aracın, imal edildiği dönemde yürürlükte olan bütün düzenleyici mevzuata uygun olduğunu teyit eden belgeyi,

ifade eder.

Seri imal veya seri ithal edilen araçların imal yılı ve tescili

MADDE 5 – (1) Seri imal veya seri ithal edilen, tip onayı belgesi bulunan araçlarda imal yılının belirlenmesi ve tesciline ilişkin hususlar aşağıda belirtilmiştir.

a) Uygunluk belgesi, aracın imal edildiği veya montajının yapıldığı yerde, MARTOY’un 18 inci, TORTOY’un 8 inci ve MOTOY’un 7 nci maddesine göre, araç sevke hazır hale geldiğinde imalatçı tarafından düzenlenir. Aracın imal edildiği veya montajının yapıldığı yerde elektronik ortamda düzenlenen uygunluk belgeleri, imal tarihini taşımaları kaydıyla aracın imal edildiği veya montajının yapıldığı yer dışında da imzalanabilir.

b) İmal yılı, aracın uygunluk belgesinin (a) bendinde belirtildiği şekilde düzenlenen ve anılan belgede yer alan imal tarihinin yılıdır.

c) Aracın ilk defa tescili için zorunlu diğer belgelerle birlikte, imalatçı tarafından düzenlenen uygunluk belgesinin aslı veya aslının düzenleme tarihini taşıyan, imalatçı tarafından onaylı sureti ibraz edilir. Uygunluk belgesi, Türkçe veya Avrupa Topluluğunun resmi dillerinden birinde düzenlenir. Türkçe dışında bir dilde düzenlenmesi halinde, beraberinde imalatçının veya imalatçının yetkili temsilcisi tarafından aslına uygun onaylı Türkçe çevirisi de ibraz edilir. Ancak, bu belgelere ait bilgilerin trafik tescil kuruluşlarınca, ilgili kamu kurum veya kuruluşları ile gerçek veya diğer tüzel kişilerden elektronik sistemle alınabildiğinde ibraz zorunluluğu aranmamakla birlikte bilgilerin doğruluğunun teyiti için talep edilmesi halinde söz konusu belgeler ibraz edilir.

Münferit olarak imal veya ithal edilen araçlarda imal yılı ve tescili

MADDE 6 – (1) Münferit olarak imal edilen araçların imal yılı;

a) Araç İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmeliğe (AİTM) göre düzenlenen münferit araç uygunluk belgesinin onaylandığı tarih esas alınarak belirlenir.

b) MARTOY’a göre düzenlenen münferit araç uygunluk belgesinin onaylandığı tarih esas alınarak belirlenir.

(2) Münferit olarak ithal edilen aracın imal yılı;

a) Tip onayı belgesi olan aracın uygunluk belgesi tarihinin yılı imal yılını gösterir. Aracın ithalinde uygunluk belgesinin aslı veya aslının düzenleme tarihini taşıyan, imalatçı tarafından onaylı sureti ibraz edilir. Uygunluk Belgesi, Türkçe veya Avrupa Topluluğunun resmi dillerinden birinde düzenlenir. Türkçe dışında bir dilde düzenlenmesi halinde uygunluk belgesinin Noter tasdikli Türkçe tercümesi ibraz edilir.

b) Tip onayı belgesi olmayan, münferit olarak ithal edilen ve birinci fıkranın (a) veya (b) bentlerinde belirtilen belgeyi alacak aracın imal yılı, aracı ithal edenin araç imalatçısından temin edeceği belgede ve bu belgenin Noter tasdikli tercümesinde yer alan araca ait imal tarihi esas alınarak belirlenir. Bu belge onay kuruluşuna veya yetkilendirdiği kuruluşa ibraz edilir. Bu tarih münferit araç uygunluk belgesine görünür bir şekilde yazılır.

(3) Münferit olarak imal veya ithal edilen aracın ilk defa tescili için zorunlu diğer belgelerle birlikte;

a) Münferit olarak imal edilen araç için birinci fıkranın (a) veya (b) bentlerinde belirtilen belge,

b) Münferit olarak ithal edilen, tip onayı belgesi olan aracın uygunluk belgesi ibraz edilir. Tip onayı belgesi olmayan münferit olarak ithal edilen araç için ise birinci fıkranın (a) veya (b) bentlerinde belirtilen belge ibraz edilir. Tip onayı belgesi olmayan, münferit olarak ithal edilen araç tescil edilirken münferit araç uygunluk belgesinde yer alan, ikinci fıkranın (b) bendinin son cümlesinde belirtilen imal tarihi esas alınır.

Tamamlanmamış/tamamlanmış araçlarda imal yılı ve tescili

MADDE 7 – (1) Tamamlanmamış (temel) araçların imalinde ve ithalinde imal yılı, 5 inci maddenin (b) bendinde belirtilen uygunluk belgesinin tarihi veya 6 ncı maddenin birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen belgelerdeki tarih esas alınarak belirlenir. Araç tamamlandıktan sonra tamamlanmış araç için düzenlenen uygunluk belgesi tarihi tamamlanmış aracın imal yılı olarak kabul edilir. Kalıcı tescil için zorunlu diğer belgelerle birlikte tamamlanmış aracın uygunluk belgesi ibraz edilir. Tamamlanmış aracın uygunluk belgesinde tamamlanmamış aracın uygunluk belgesindeki imal tarihi de yer alır.

Yürürlükten kaldırılan tebliğ

MADDE 8 – (1) 17/12/2010 tarihli ve 27788 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkların Model Yılının Belirlenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: SGM-2010/13) yürürlükten kaldırılmıştır.

SGM-2010/13 Tebliğine göre imal edilen araçlar

GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 1 Ağustos 2011 tarihinden 31 Aralık 2011 tarihine kadar imal edilen araçlar, 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen SGM-2010/13 Tebliğinin 4 üncü maddesine göre 2012 model olarak kabul edilir.

Yürürlük

MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ 1/1/2012 tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE10 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.

 

ARAÇLARIN MODEL YILI

 Araçların imal tarihindeki yıl, model yılı olarak kabul edilir. Model yılı aracın imal

edildiği veya montajının yapıldığı yerde, araç sevke hazır hale geldiğinde imalatçı

tarafından düzenlenen uygunluk belgesinin imzalandığı tarih esas alınarak belirlenir. Bu

kapsamda model yılı;

a) Tam aracın imal tarihi (Tam araç uygunluk belgesindeki tarih),

b) Tam aracın daha sonra bir aşamadan daha geçirilerek tamamlanmış araç olması

durumunda, tam araç uygunluk belgesindeki tarih,

c) Tamamlanmamış aracın tamamlanması durumunda, tamamlanmış araç uygunluk

belgesindeki tarih,

esas alınarak belirlenir. Bu tarihlerin tescil işlemleri sırasında ARTES’teki “Uygunluk

Belgesi Tarihi” alanına girilmesi ile aracın model yılı otomatik olarak ARTES

tarafından belirlenir.

 

 

istanbul araç proje, istanbul büyükçekmece araç tadilat projesi, istanbul çatalca okul taşıtı projesi, istanbul beylikdüzü lpg iptal projesi, istanbul esenyurt araç proje, istanbul arnavutköy koltuk ekleme projesi, istanbul küçükçekmece tente projesi, istanbul avcılar araç motor değişim projesi, istanbul bakırköy lpg söküm projesi, istanbul zeytinburnu araç koltuk ekleme projesi, istanbul fatih minbüsü otomobile çevirme, istanbul bayrampaşa karavan projesi, istanbul gaziosmanpaşa engelli aracı söküm projesi, istanbul beşiktaş araç proje, istanbul sarıyer okul taşıtı projesi, istanbul kadıköy araç tente projeleri, istanbul sancaktepe araç kasa projesi, istanbul ataşehir araç proje, istanbul araç tadilat projesi, istanbul büyükçekmece okul taşıtı iptali araç tadilat projesi, istanbul esenyurt tente araç tadilatı projesi, istanbul beylikdüzü motor değişimi araç tadilat projeleri, istanbul avcılar lpg söküm tadilat araç proje, istanbul küçükçekmece araç moto karavan projesi, istanbul büyükçekmece araç proje mühendisi, istanbul büyükçekmece araç proje değişikleri, istanbul çeki demiri sölüm projesi

NOT:  SİTEMİZDEKİ BİLGİLERİN İZİN ALINMADAN, KAYNAK BELİRTMEDEN KULLANILMASI YASAKTIR.